English Česky
  

 

aktualizováno:

 

Přispějte na provoz.

 

 

Aktuální komentáře
Boulder Dash 1-4 (5)
Jumping Jack (7)
Kliatba noci (9)
Journey to Another... (1)
Jonny Quest (2)
Scooby Doo in the ... (1)
Johnny the Ghost (1)
Jungle Warrior (1)
Jméno růže (5)
další ...

 

 

důležité odkazy:
Všechny nedávno vydané hry na jednom místě.
Největší archív o ZX Spectru a vše kolem něj na světě.
Největší databáze pouků, rad a návodů.
RZX videa - kompletní herní průvodci.
Mapy tvořené přímo z herních obrazovek.
České a slovenské speccy hry.

 

Otevřený dopis šéfredaktora časopisu BIT

Tento dopis začnu trochu filozoficky. Všechno ve světě lidí má svůj začátek a konec. Nic netrvá věčně, i kdybychom si to přáli sebevíc. Časopis BIT začal vycházet v říjnu 1991. Usoudili jsme, že v prosinci 1994 je nejvhodnější termín na to, aby svoji činnost ukončil. V následujících řádcích se vám pokusím stručně objasnit, co nás k tomuto rozhodnutí vedlo.

 

Jak jsem už řekl, BIT začal vycházet v říjnu 1991, tedy necelé dva roky po listopadové revoluci, jako první barevný časopis počítačových her na území tehdejšího Československa. Před ním vycházely u nás jen dva další časopisy podobného zaměření, a to Excalibur v Čechách a FIFO na Slovensku. Oba však byly v té době černobílé a měly menší počet stran. Je samozřejmé, že BIT si hned na začátku našel svůj stabilní okruh čtenářů, kteří byli zpočátku zastoupeni hlavně majiteli 8-bitových Didaktiků a Specter. Jak měsíce ubíhaly, měnil se postupně nejen vzhled časopisu, ale i složení jeho čtenářů. Nejvýraznější změny časopis zaznamenal v čísle 10/92, kdy se snížila jeho cena z 29 Kčs na 25 Kčs, číslem 5/93, kdy se změnil výrazně k lepšímu jeho celkový vnitřní vzhled a číslem 6/94, když se zvýšil počet stran na 48 a časopis začal vycházet v nákladu 15000 kusů na kvalitnějším LWC papíru, na kterém lépe vynikla barva obrázků z her. Složení jeho čtenářů se postupně měnilo od majitelů 8-bitových počítačů k vlastníkům 16 a 32-bitových strojů, hlavně PC a Amiga (budiž jí země lehká ). Bylo to dané samozřejmě i poměrem recenzí a návodů, který se začal výrazně přiklánět k těmto typům počítačů. Za to si konec konců od zarputilých majitelů počítačů ZX Spectrum, Didaktik, C64 a Atari 800 redakce vyslechla svoje. Tento trend, který BIT jistě připravil o část čtenářů, kteří se nedokázali přenést přes stín 8-bitové hranice (i dnes se pár takových jedinců najde ), tu ale nechci nijak omlouvat. Byl nevyhnutelný. Jak jsem se zmínil v úvodu, všechno jednou končí. Osmibitové počítače mají svůj horizont za sebou už téměř deset let a nový herní software se na ně v zahraniční nevyrábí více jak pět let (s tím bych tak úplně nesouhlasil, na západě komerční tituly vycházely ještě v roce 1992). A o starých hrách není možné psát do nekonečna. Majitelé počítačů PC a Amiga tento trend naopak přijali s velkou radostí, co konec konců vyplývá i z desítek dopisů, které jsme od nich dostali.

 

Toto jsou ale věci, které měl možnost pozorný čtenář BITu sledovat navenek. Teď bych chtěl zabřednout trochu pod povrch, do věcí, o kterých už běžný čtenář věděl velmi málo, anebo vůbec nic. Co možná ještě věděl (dalo se to zjistit například z tiráže), byla skutečnost, že vydavatelem BITu byla firma Ultrasoft. Tato firma se od svého vzniku zaobírala hlavně vývojem a distribucí počítačových her. Z tohoto důvodu jí nepřímo vyplynula potřeba dávat o svých nových produktech vědět těm, pro které byly určeny. A protože se v té době pro tyto účely nezdálo ani jedno médium dostatečně vyhovující, rozhodli jsme se vydávat vlastní časopis. Záměr se podařil. BIT se stal velmi oblíbeným a čtenáři se jeho prostřednictvím seznamovali se světovou produkcí her a zároveň i s produkcí naší. Rozběhnutí časopisu však zdaleka nebylo levnou záležitostí. Zpočátku firma Ultrasoft doplácela na každé jeho vydané číslo sumou převyšující 100000 Kčs. Později se tato bilance sice o něco zlepšila, ale ziskovosti časopisu se nikdy dosáhnout nepodařilo. Při posledních číslech Ultrasoft ještě stále "sponzoroval" každé vydání BITu minimálně 50000 Sk, což znamená, že v podstatě doplácel na každý jeden kus časopisu 3,30 Sk. Když si zkusíte tyto sumy vynásobit číslem 39, které představuje počet měsíců, ve kterých BIT vycházel, vyjde vám pěkně kulaté sedmimístné číslo.

 

To, že byl časopis BIT neustále dotovaný z peněz Ultrasoftu a bez nich by vůbec nemohl vycházet, však nebylo jediným důvodem jeho zastavení. Druhým důvodem bylo jakési logické vyústění věci. Stav, kdy firma, která vyrábí počítačové hry, zároveň vydává časopis, ve kterém si vlastně hry i sama recenzuje (a pěkně nadsazuje jejich hodnocení), jistě není úplně normální a v rozvinutých tržních ekonomikách se prakticky nevyskytuje. I když jsme se snažili být v našich recenzích k vlastním hrám minimálně stejně přísní jako k cizím (ha, ha, ha), mezi čtenáři to přesto mohlo vyvolat jistou nedůvěru k objektivitě hodnocení. Proč tato neobvyklá situace vznikla, jsem už vysvětlit. Bylo to hlavně pro tehdejší absolutní absenci kvalitních počítačových časopisů u nás. Tato doba však už pominula a my jsme usoudili, že úloha časopisu BIT byla splněna. Časopisy zabývající se počítačovými hrami u nás v poslední době vznikají jako houby po dešti. Dokonce tolik, že je to pro tak malý trh, kterým je ten Česko-Slovenský, až příliš. Je jisté, že v konkurenčním boji obstojí jen ti nejlepší a nejrozšířenější. Rozhodli jsme se proto, že nemá smysl navzájem si konkurovat a tříštit síly, když je možná spolupráce, která nakonec přinese užitek všem. Počítačovým časopisům, firmám vyrábějícím počítačové hry a hlavně vám, o koho tu vlastně jde nejvíce, čtenářům a hráčům. Chvíli jsme váhali, komu máme vlastně spolupráci nabídnout a nakonec jsme se rozhodli podpořit ty, kteří tu byli první a zdá se, že svojí práci dělají nejlépe - firmu P. C. P. a časopisy Excalibur a Level (někoho to možná překvapí, ale v této době oba časopisy vskutku spadaly pod jednoho vydavatele). Ze strany vydavatele, pana Ludvíka, jsme se setkali s velkým zájmem (ještě aby ne, když se tak zbavil konkurence ) a ze společného jednání vzešel návrh zastavit vydávání časopisu BIT a ty nejlepší materiály poskytnout časopisům Level a Excalibur. Tím vzniknou jakési Česko-Slovenské časopisy, které převezmou jen to nejlepší a budou se rozšiřovat po celém území Čech a Slovenska. Bývalí čtenáři časopisu BIT teda nejen že nepřijdou zkrátka, ale budou mít možnost vybrat si mezi dvěma o dost lepšími časopisy. Ti, kteří si už zvykli na pravidelnou nabídku her od firmy Ultrasoft a anglických firem, které zastupuje, se s ní budou nadále setkávat na stránkách těchto časopisů (po pravdě řečeno, dlouho se tam neohřála ). Tato změna přinese samozřejmě i množství výhod pro nynější čtenáře Excaliburu a Levelu, mezi jiným i zajímavější obsah časopisů a větší výběr původních počítačových her za přijatelné ceny.

 

Nakonec vyzývám všechny čtenáře BITu, aby tuto změnu přijali s pochopením a všemožně podpořili časopisy Level a Excalibur. Týká se to i externích přispěvovatelů, jejichž články, mapy a podněty v těchto časopisech rádi přivítají a budou patřičně oceněny. Všichni současní předplatitelé BITu dostanou osobní dopis, ve kterém jim nabídneme možnost předplatit si jeden ze dvou zmiňovaných časopisů, popřípadě vrácení peněz (sliby chyby, přišlo mi jedno číslo Excaliburu, zbytek peněz jsem už v životě neviděl). Čtenáři BITu se na stránkách Levelu a Excaliburu rovněž dozví, jak dopadla celoroční soutěž, včetně jmen výherců. Výsledky prosincové ankety také nepřijdou vniveč, ale budou zohledněni při dalším vylepšování obou časopisů.

 

Takže nakonec mi už zbývá jenom zvolat poslední větu k našim skalním čtenářům. Nesmutněte, Bit zemřel, nechť žije Level a Excalibur (ten už to má taky za sebou ).

 

Ľudovít Wittek
šéfredaktor časopisu BIT

 

 

Časopis BIT jsem si celkem oblíbil, takže je opravdu škoda, že přestal tak nečekaně vycházet. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl na tomto webu publikovat otevřený dopis tehdejšího šéfredaktora, Ľudovíta Witteka, ve kterém se snaží vysvětlit příčiny, které k tomuto kroku vedly. Rovněž si myslím, že ještě v dnešní době existuje hodně lidí, z těch co si časopis kupovali, kteří dodnes netuší, proč vlastně tento časopis zanikl. Kurzívou psané pasáže představují mé osobní postřehy, které jsem si prostě nedokázal odpustit .

 

Publikováno: 27. 7. 2003 | Zdroj: Excalibur 3/95 | Vložit nový komentář...

Vložil: MontyMoleVloženo: 08. 05. 2009, 20:53:20
Mně dost vadily návody na adventury (Amiga), vyšly s asi tak půlročním zpožděním po Excaliburu a bylo na nich jasně vidět, že to redaktoři hráli právě podle návodů z Excaliburů a pak to převyprávěli (nejlépe to je vidět na Indy Jonesovi 4 Fate of Atlantis).
Podle některých recenzí jsem měl pocit, že hrám ti redaktoři moc nerozuměli, někdy šíleli z grafiky a provedení a o hře samotný se moc nezminíli, obrázky byly z úvodu her a když jsem pak něco hrál, jako bych hrál úplně jinou hru.
Vložil: PaveroVloženo: 06. 05. 2009, 21:27:35
Ano, fotografie tohoto obchodu byla celkem pravidelně na zadní straně obálky .

Wittek ještě přeložil Sceptre of Bagdad do slovenštiny .
Vložil: PyštíkVloženo: 06. 05. 2009, 21:07:31
No mali aj veľmi kvalitné tituly, čo samozrejme záležalo do autora, keďže Ultrasoft bol len distribútor a nie tvorca. Pokiaľ si dobre pamätám, tak p.Wittek vytvoril akurát tak grafickú textovku Bukapao, čo bola tiež katastrófa Ale napríklad Quadrax ma dostal, to bola proste bomba BTW som z Bratislavy a Ultrasoft mal u nás aj firemnú predajňu, sa volala Computerland. To bol vlastne úplne prvý obchod možno aj v celom Československu zameraný výhradne na počítače a hry.
Vložil: PaveroVloženo: 06. 05. 2009, 17:14:13
To já jsem naštěstí kupoval Pedra, Towdieho a Quadrax, což už byly kvalitní tituly .
Vložil: RomanVloženo: 05. 05. 2009, 09:10:14
Podobne som sa aj ja nechal nalákať na hru Cesta bojovníka, ktorá bola "zodpovedajúco" vychválená. Sklamanie na seba nenechalo dlho čakať
Vložil: PyštíkVloženo: 04. 05. 2009, 21:50:16
Áno tie farebné kombinácie, hlavne v neskorších vydaniach boli katastrofálne. Ináč pre mňa vtedy vynikajúci časopis. No až na tie chvály na Ultrasofťácke hry. Na základe ich recenzie som si kúpil hru Notorik, ktorú považujem za jednu z najhorších hier vôbec. Samozrejme, že v recenzii chválami nešetrili.
Vložil: PaveroVloženo: 02. 05. 2009, 23:56:50
A ještě bych přidal leckdy úchylné barevné kombinace s fialovým pozadím a růžovým textem šmrncnutým modrým vzorkem k tomu :). Jeden odstrašující příklad za všechny - recenze Oscar, Bit 5/94, strana 26 ....

Ale jinak na Bit jsem ve své době, přes všechnu tuto kritiku, nedal dopustit .
Vložil: pepakVloženo: 01. 05. 2009, 21:56:44
Na Bitu se mi líbilo, že byl v té době jako jediný v barvě, ale to bylo tak jediné pozitivum - že kvalita obrázků byla místy špatná by se dalo ještě pochopit, ale úchylné hodnocení bylo prostě katastrofa. Nemyslím jen Ultrasofťáckých her, ale prakticky všech her- BIT dovedl hodnotící systém "když se mi hra líbí, tak nutně musí všechny její komponenty dostat aspoň devadesát procent, a naopak, když se mi hra nelíbí, tak žádná komponenta nesmí přelézt přes třicet" k dokonalosti. Navíc napříč platformami, takže nezřídka měla spectrovská hra lepší grafiku i hudbu než amigácká...
Vložil: BildoVloženo: 01. 05. 2009, 18:25:44
Ja jsem mel vsechny Bity a taky spoustu "Fifo" Unikli me snad jen prvni cisla, to jsem o casopise (Fifo) jeste nevedel. Pak jsem si je casem doobjednal. Prvni cislo Bitu mi prislo, nejak samo-asi jsem si neco objednaval ze Skalice, a hned jsem si ho predplatil. Jeste dnes se mi jich hodne doma "v archivu" vali. Bylo to super cteni... Je pravda, ze si jeste i ted nekdy neco z toho prectu.
Vložil: AdlerVloženo: 01. 05. 2009, 10:33:34
BIT bol dobry, to sa musi uznat...ale napr. take FIFO malo podobnu drahu letu. Tiez sa zacali postupne orientovat na 16-bity, sice najviac na AMIGU a ATARI ST, ale predsa len to uz nebolo ono.

Mne ked prisli prve dve cisla FIFO-a som tyzden nic ine nerobil len cital tie clanky...snad 100 krat. Vtedy som zacal programovat napr. v zdrojovom kode. Nadherne casy, dnes to je vsetko plytka voda.
Vložil: AINVloženo: 29. 04. 2009, 21:33:10
Mně osobně se BIT strašně líbil! Pamatuju si, že když vyšlo vždycky nový číslo, tak jsem kvůli tomu šel za školu a celý den ho četl! To byly časy!!

Ale víc než neobjektivnost ohledně her Ultrasoftu mi vadilo, že se BIT časem čím dál tím víc přestával soustředit na 8-bity a že dokonce i namísto Amigy a ST začal koketovat s PC (resp. jak uváděli IBM-PC ).
Vložil: PaveroVloženo: 29. 04. 2009, 18:29:02
Ta neobjektivnost nejvíce bila do očí, když se recenzovaly hry od Ultrasoftu. I když ty poslední kousky, publikované touto firmou, byly na hodně vysoké úrovni.
Vložil: Factor6Vloženo: 29. 04. 2009, 08:37:32
Bit jsme si celkem s kamarády Spectristy z našeho města oblíbili, ale vadily mě někdy dost neobjektivní recenze, nicméně ve své době to byl jeden z nejlepších plátků u nás. Další byl Excalibur, který už na osmibity kašlal a věnoval se Amize a PC.

 

 
 
Poslat e-mail autorovi stránek ... pavero(a)post.czNahoru ...
  Speccy.cz
Valid HTML 4.01 Transitional TOPlist