ADVENTURER PUBLISHER: Proxima Software 1992 AUTHOR: GCC (Genial Computing Company) ------------------------------------------------------------------- Hra Adventurer (dobrodruh) patri mezi ty, ktere jsou na Spectru (Didaktiku) spise ojedinele. Odehrava se v jakemsi podzemi (buhvi jak jste se tam doslal) - vasim ukolem je dostat se z nej ven, v ceste vam stoji ruzne prekazky a nastrahy, ktere musite postupne prekonat. NAHRANI A SPUSTENI Hru nahrajete z kazety prikazem LOAD "" nebo LOAD "ADVENTURER", pokud budete chtit videt INTRO k tomuto programu, muzete jej nahrat prikazem LOAD "" nebo LOAD "INTRO". V pripadech, kdy neuvedete jmeno programu, musite mit ovsem kazetu nastavenu na spravnem miste. U INTRA po stisku klavesy dojde k nahrani vlastniho programu (jsou na kazete za sebou). Z diskety nahrajete hru bud prikazem LOAD *"ADVENTURER" nebo pomoci prikazu RUN (ktery nahraje z diskety univerzalni program run) a naslednym zvolenim tohoto programu (stiskem pismene pred jmenem nebo ukazanim sipkou na jmeno a stiskem ENTERu). Stejne jako v pripade kazety, i na diskete je INTRO, ktere muzete nahrat (po jeho skonceni se vsak ocekava program z kazety a proto vyresetujte pocitac a nahrajte program sami). UVODEM - CO CINIT PRED TIM, NEZ ZACNETE HRAT Popiseme si, co se na obravce objevi, kdyz se program nahraje - je toho spousta a na vsechno byste mozna sami neprisli: V levem hornim rohu je okno (je nejvetsi), ve kterem vidite to, co vidi nas hrdina, obcas se tam take vykresli neco jineho - treba mapa nebo stav energie apod. Pod velkym oknem je sest malych okenek - jsou tu (zleva doprava a shora dolu) napisy nebo obrazky: demo mode (kdyz ukazete rukou sem a stisknete volbu, hra bude sama hrat, neco se tak dozvite nazorne), start (kdyz chcete hrat sami, zvolte si toto), lupa (ta se hodi, kdyz chcete neco prozkoumat), dve noty (kdyz zvolite tohle, zacne hrat hudba), SLOV (slovenska verze) a ENGL (anglicka verze). Dale na obrazovce vidite obrazek panacka (to je nas dobrodruh, vypada celkem sympaticky, ne?) a okolo nej jsou ctyri okenka - vlevo nahore neni nic a ma v teto chvili priblizne tentyz vyznam, vpravo nahore je bublina s napisem CESK, znamena to, ze je nastavena ceska verze hry (veskere texty v cestine) - muzete ji zmenit na slovenskou nebo anglickou. Vlevo dole je pirko a znamena to obtiznost (snadna hra), muzete sem premistit zavazi (tezka hra). A konecne vpravo dole je obrazek se zvolenym zpusobem ovladani (po spusteni hry jsou zde kurzory) - muzete si zvolit Kempston joystick, Sinclair joystick, Kurzorove klavesy nebo Klavesnici (klavesy Q, A, O, P a M). Zmena nastaveni se provadi tak, ze ukazete rukou na nejaky obrazek (verze textu, ovladani, obtiznost) a stisknete volbu (zpocatku je to klavesa 0), ruka se zmeni na vybrany obrazek, nyni presunete vybrane na misto, kam to patri a stisknete volbu - puvodni volba se premisti pryc a zustane zde volba nova. Pod obrazkem panacka je dalsich sest okenek tentokrat se sipkami, ktere maji nasledujici vyznam - zatocene sipky slouzi k otaceni pri hre, rovne sipky slouzi k chuzi vybranym smerem. Pravy sloupec je nyni vyplnen druhy ovladani a obtiznosti. HRA - OVLADANI Kdyz si zvolite start, zmizi obsahy vetsiny okenek a nahradi se jinymi (nebo zustanou prazdna). Pod hlavnim oknem je nyni obrazek paze (kdyz si ji zvolite, dozvite se, jak je na tom nas dobrodruh s energii, jidlem a pitim. Dale je tu obrazek ruky (ten slouzi k tomu, aby se kurzor zmenil na ruku). Obrazek lupy muzete pouzit k prozkoumani nejakeho predmetu nebo ikony (zkuste si to), obrazek kompasu vam pomuze s orientaci v bludisti - je tam take mapa. Nakonec jsou tu dve nezaramovana okenka - v tom levem je predmet, u ktereho stojite, v tom pravem je predmet, ktery je pred vami (ovsem jen v pripade, ze takovy predmet existuje). Vpravo je nyni pet prazdnych policek - to je "batoh", sem si muzete ukladat to, co cestou najdete a co se vam muze nekdy pozdeji hodit. Predmet, ktery je v jednom ze dvou okenek (u vas nebo pred vami), muzete vzit a prenest do batohu. Pokud chcete nejaky predmet pouzit - vezmete ho a preneste na spravne misto (odevy prenasejte primo na obrazek panacka, jidlo do okenka vpravo vedle hlavy, kdyz budete chtit naplnit cutoru vodou, ukazte nejprve na ruku (pouzij), pak na cutoru a cutorou na obrazek fontany - ten dole, podobne pouzijete i jine predmety, treba kdyz budete chtit zapalit pochoden sirkami, ...). Sipky pod panackem slouzi k pohybu bludistem a k otaceni - nenarazejte zbytecne do zdi, stoji to energii. NEKOLIK RAD PRO HRANI HRY Kreslete si podrobnou mapu a prozkoumejte vsechna zakouti bludiste, takrka vsude se nachazi neco, co budete nekde jinde potrebovat. Obleceni vam udrzuje telesne teplo a tak setrite energii. Dejte si pozor na smrt hladem nebo zizni. Kazdy predmet prozkoumejte, obcas vas to uchrani pred neprijemnostmi. Kdyz je nekde tma, tak je dobre sehnat si nejaky zdroj svetla. Sehnat vodu je obvykle problem, vezmete si radeji nejakou do zasoby. ZAVEREM Hru ADVENTURER naprogramoval Marek Trmac (the Markware) a uvodni obrazek nakreslil Pavel Pospisil (G.C.C.).