JMENO RUZE PUBLISHER: Proxima Software 1991 AUTHOR: George K. ------------------------------------------------------------------- Uvodem ------ Zavrenym oknem proletla televize, nasledovana malou cernou krabici se spoustou tlacitek, a hned na to se ozval priserny rev: KDO JESTE MUZE VE JMENU RUZE. Ano, takhle nejak to pravdepodobne bude vypadat za nekolik dnu u Vas, protoze jste, nespokojen se svym dosavadnim poklidnym zivotem, zakoupil novou hru z distribuce firmy Proxima a odsoudil tak sam sebe a sve zname k brzke dovolene v sanatoriu pro nervove labilni spoluobcany. To co Vam tady tvrdim, neni zadny nesmysl, ale smutny a pravdivy fakt, ke kteremu jsme dospeli na zaklade hlubokych paralyz. Vyskytly se i takove pripady, kdy se uzivatel pokusil programatorovi rucne vysvetlit svuj nazor na zakoupeny softwarovy produkt. Musim take, jako autor, (ac nerad) podekovat vsem, kteri se svoji existenci na vysledne podobe Jmena Ruze podepsali. Dekuji tedy Freddie Mercurymu, jehoz pisnicky mi znely v usich po celou dobu, co jsem Jmeno Ruze psal (asi 3 mesice), a proto me celkem zamrzelo, kdyz par dni pred tim, nez jsem program dokoncil, Freddie zemrel. Umbertu Ecovi, ale ten by spis mel dekovat mne, ze jsem mu proslavil ten jeho propadak. Jinak mu preji hodne zdravi a doufam, ze ho brzy propusti z nemocnice, aby si mohl poradne prohlednout moji hru, vzdyt minule to s nim seklo ani ne po trech minutach! Alexandru Bellovi, ze vynalezl telefen a spouste dalsich devcat za... a co je Vam do toho. Tak, ted uz dost nesmyslu. Vlozte disketu do disketove mechaniky a ukazovackem prave ruky stisknete klavesu R (napise se prikaz RUN) a stejnym prstem potom (a zde zduraznuji sluvko "potom") stisknete klavesu ENTER. Pro mene zdatne jedince: muzete pouzit i libovolny jiny prst na prave ruce. Pro ty, co chapou jeste hure: pouzijte treba i prsty na ruce leve. A nakonec pro ty, co se bez sve manzelky proste neobejdou: reknete ji, at Vam to udela. Pokud jsem se Vas nebo Vasi pripadne manzelky dotkl, omlouvam se timto Vasi rodinne pohode (obzvlaste pokud Vam to odmitla udelat). Budte na sve manzelky mili a privetivi, neplivejte doma na podlahu, nenoste si do postele holinky ci jine gumove predmety a vubec, nejlepsi bude, kdyz ted hned svuj pocitac zase okamzite vypnete (vyndejte napred disketu nebo alespon otevrte sachtu) a pujdete se sve zene venovat (zpusob ponechavam na Vasi fantazii - muzete treba vyluxovat). Mate uz vyluxovano? Vyborne! Muzeme tedy pokracovat - vratte se na zacatek teto stranky a opakujte uvedeny postup. Vitam ty, kteri pochopili, ze po desatem vyluxovani je koberec jiz dostatecne cisty a rozhodli se radeji neuposlechnout me rady (predchozim textum se radeji nedivte, nekolik casovanych nalozi v kancelari firmy nas presvedcilo o tom, ze je nutno ustoupit). Nyni zpet ke Jmenu ruze. Policejni inspektor Jacques Clouseau jiz po nekolikate uspesne vyresil kradez Ruzoveho Pantera, nesmirne cenneho diamantu, vratil ho do rukou reditele nejmenovane londynske banky, a ten klenot ulozil (take po nekolikate) za pancerovane dvere nedobytneho trezoru. Po Clouseauove navratu na pracoviste byl jeho primy nadrizeny komisar Dreyfus ihned hospitalizovan v lecebne pro choromyslne (a bezvadne si spolu rozumime - pozn. autora) a podle osetrujiciho lekare ho muze vylecit leda Clouseaova smrt. Inspektor Clouseau byl mezitim povysen na sefinspektora a pomalu by se zdalo, ze dozije klidne penze, kdyby... jiz delsi dobu vzbuzoval podezreni policejnich organu tajemny klaster tajemnych jeptisek tajemneho radu POSXTEY, napadny predevsim svoji tajemnosti. Francouzska policie se rozhodla do onech koncin vyslat sve nejvetsi eso. (Ti bystrejsi ctenari uz jiste tusi, ze to nemuze byt nikdo jiny nez sef inspektor Jacques Clouseau, ostatni se to dozvedi za chvili.) Do tajemneho klastera byl poslan sefinspektor Clouseu. (Tak a ted to vime vsichni.) Samozrejme, ze se na svuj narocny ukol peclive vybavil - vedomostmi. Jeho nejdulezitejsi zjisteni by se dala shrnout do trech bodu: BOD l - Tajemne jeptisky tajemneho radu se navzajem oslovuji "sestro". BOD 2 - Jeptisky spolu za zadnych okolnosti nemluvi. BOD 3 - Klaster je kdesi v Nemecku a Nemecko lezi kdesi v Evrope. Ke vsi smule se inspektor - pardon! - sefinspektor Clouseau nedozvedel (a tim padem to nevite ani Vy, chacha!), co ma vlastne delat, ale ono se urcite neco najde... GOOD LUCK! Osoby a obsazeni ---------------- sefinspektor Jacques Clouseau - je to ten v kabate a klobouku, kdyby byly nejake pochybnosti. abatyse Abbona - na 99% ji najdete v chramu, kde se modli, ale urcite by se dala nejak odlakat. sestra Adelma - jak vyjde najevo, byla znasilnena..., he?! stara Jorga - je to neunavna ctenarka Timesu. Krome toho se o ni proslycha, ze casto porusuje BOD 2 a cas od casu oslovi nekterou svoji sestru. sestra Venantina - cele hodiny sedi ve sve komurce, kde pestuje a popiji kombuchu. sestra Berengara - nejradeji travi vsechen cas u koni... od te doby, co v klastere zadni kone nejsou, se zabyva buhvi cim... no? sestra Malachisa - ma permanentni hlidku u dveri do knihovny. (Ale hlida jenom zvenci...!) zluta opice Kato - zustala doma. Snad. Neprehlednete inteligentni dvere a spoustu dalsich predmetu, s kterymi se jeste radi skamaradite. Ovladani -------- Jmeno Ruze se zcela prekvapive da, krome klavesnice, ovladat pouze kempstonem, coz nebyva u textovek pravidlem. Ha, ted jsem to prokec! Ano, Jmeno Ruze je textovka, ale dal bych Vas krk za to, ze na Spectru nic pododneho neexistuje. Spectracke textovky maji bud hodne textu (napr. Red Moon, Rigel's Revenge, Hobbit) a zcela mizernou grafiku nebo naopak skvelou grafiku (Three Weeks in Paradise, Dizzy 1-4) a mizerne texty. Zbyvaji uz jenom dve kombinace: 1) vse skvele, 2) vse mizerne. Jak si myslite, ze se to tedy povedlo nechavam na Vas, pripadne mi o tom muzete napsat. Vratme se k ovladani. Nejlepsi bude, kdyz si Jmeno Ruze nahrajete a popisovane akce si vyzkousite. Nejdrive si obrazovku rozdelime do nekolika oken. OKNO 1: Uplne nahore obrazovky. Na tomto miste se zobrazuje jmeno mista, kde se prave nas hrdina nachazi. OKNO 2: Samotna hraci plocha. Zobrazuje se do nej mistnost, kde probiha dej... vsak to uz vidite sami. Pritomnost kurzoru v Okne 2 poznate podle poblikavajici sipky. OKNO 3: Textove okno. Je hned pod Oknem 2. Texty se vypisuji po dvou radcich, mate-li precteno, muzete stisknout FIRE, nastane scroll. Pro prehlednost se texty tisknou barevne, podle toho, kdo zrovna mluvi. Clouseau ma barvu zlutou, jeptisky bledemodrou, vypravec bilou a veci zelenou. OKNO 4: Okno vlevo dole. Sipka vlevo, sipka vpravo. Ukazete-li kurzorem do okna a strelite, dojde k posunu na predchozi ci nasledujici ikonu (to je ten obrazek mezi sipkami). Kazda ikona pak odpovida akci: LUPA - prozkoumej, KUFR - vezmi, POPELNICE - poloz, BLESK - konec, OBLACEK - mluv... atd. OKNO 5: Jako OKNO 5 oznacujeme prvnich 5 (zleva) zelene oramovanych, prazdnych policek, ve kterych se zobrazuji nesene predmety. OKNO 6: No a zustalo nam jedno volne pole, vpravo dole (hele, ono se to rymuje!). Zde bud sviti nebo nesviti vykricnik. Vykricnik, signalizuje vybrani veci. Ted si podrobne popiseme zakladni akce: Sipku ovladate: vlevo - OU, vpravo - Pi, nahoru - QWERT, dolu - ASDFG, volba - SpaceMN nebo KEMPSTON joystickem, ktery zapnete nebo vypnete klavesou 0. Jednotlive ikony (oblacek, kufr, lupa, popelnice...) muzete volit take stiskem klaves 1 az 6 - tento zpusob je nejrychlejsi. Projedte sipkou po OKNE 2 a sledujte, jestli se v OKNE 6 nahodou nerozsviti vykricnik. Pokud ano, znamena to, ze jste narazili na vec, se kterou pujdou provadet operace. Ukazte kurzorem na vec (! sviti) a stisknete FIRE - tim doslo k uzamceni predmetu. Nyni klidne sjedte na OKNO 6 (! porad sviti). Uzamkli-li jste omylem spatnou vec, staci najet sipkou mimo ni a vystrelit - ! zmizi. Stojite na OKNE 6, ! sviti, v OKNE 4 je LUPA. Stisknete FIRE a hele... v OKNE 3 se pise charakteristika predmetu. Bude-li v OKNE 4 OBLACEK, povedete s uzamcenou veci rozhovor. Nastavte v OKNE 4 KUFR. Uzamknete nejakou vec, najedte na nektere policko v OKNE 5 a vystrelte. Vec zmizi z OKNA 2 a objevi se v prvnim prazdnem policku OKNA 5. Nemusite se starat o to, jestli ukazujete na policko, ktere je ci neni obsazeno - program si prazdne pole najde sam, existuje-li. Muzete nest maximalne pet veci. (Ne vsechny veci jdou sebrat - pozn. autora.) Nastavte v OKNE 4 POPELNICI. Ukazte na nejake plne policko v OKNE 5 a vec bude polozena zpet do OKNA 2. Samozrejme, ze muzete LUPOU zkoumat i predmety, ktere nesete. Postup je stejny jako pro POLOZENI veci, ale misto popelnice nastavite LUPU. A abych nezapomnel, MLUVIT taky muzete na vsechno. CEKEJ: V OKNE 4 je BUDIK, vystrelte do OKNA 5. Obdobne funguje i KONEC, musite ovsem vystrelit dvakrat - pro jistotu. Posledni problem, ktery pred Vami stoji, je dostat se z mista. Jiste jste si uz povsimli, ze pri uzamceni predmetu se Clouseau pohne a sine si to na misto, kam ukazal kurzor. A to je zaroven i princip, jak se dostat do dalsi mistnosti. Ukazte bud nalevo od obrazu (je tam 3 znaky mezera) nebo napravo, eventuelne do prostoru dveri. Clouseau opusti mistnost pozadovanym smerem. Muze se stat, ze mistnost ma ne ctyri ci tri vychody, ale pouze dva, jeden a v nejhorsim pripade ... zadny. Mnozi z Vas mozna postradaji prikazy POUZIJ, OTEVRI, ZAVRI, atd. Tato direktiva jsou plnohodnotne nahrazena MLUVENIM. Potrebujete otevrit dvere? No problem... uzamknete je a promluvte si s nimi. Treba se nechaji premluvit. Myslim, ze ovladani, ktere ma Jmeno Ruze je velice jednoduche (i kdyz podle popisu nevypada) a doufam, ze si na nej brzy zvyknete, protoze ho hodlam pouzit i v dalsich hrach. Pri nejasnostech doporucuji si znovu precist tuto kapitolu a ridit se vyse uvedenymi pokyny. Pokud ani potom neprijdete na to, jak se hra ovlada, muzete opet pozadat manzelku, aby Vam to udelala. Prvni pomoc pro hrace, kteri jiz nemohou ---------------------------------------- Pro uspesne dokonceni hry musite dodrzet zakladni predpoklad, a to "byt v pravou chvili na pravem miste, mit s sebou ten pravy predmet a promluvit na tu pravou jeptisku nebo tu pravou vec". (Tim nijak nechci diskriminovat objekty, nachazejici se vlevo...) Zaroven neni na skodu vedet, o cem pojednava Ecovo Jmeno Ruze, jednak si rozsirite kulturni rozhled a pak take pochopite asi ctvrtinu vsech narazek; krom toho vas zajiste napadne, ze ucelem by mohlo byt hledat nejakou knihu... A jeste neco: clovek, ktery nevidel Edwardsovy komedie o Ruzovem panterovi (v hlavni roli Peter Sellers jako Jacques Clouseau), se bude nadosmrti divit, proc inspektor - pardon - sefinspektor neustale mluvi o plombach, simpanech a telefenech. Nebudu tak hodny, abych vam prozradil konec cele detektivky, to necham na nekterem z dopisovatelu Fifa - neexistuje totiz nic lepsiho, nez vyplacnout v patnacti vetach neco, s cim jste mohli vydrzet par dni. Sdelim vam nyni par uzitecnych informaci, ktere napovi a snad i napomohou k uspesnemu zavrseni dlouhotrvajici snahy: 1) udalosti ve hre nelze predbihat ani vynechavat, proto je mozne, ze jste sice udelali dobrou vec, ale ve spatnou chvili; 2) pokladani veci v mistnostech nema na prubeh hry sebemensi vliv, podstatne je to, co mate u sebe, kdyz mluvite (nektere jeptisky nebo veci ale musite i tak ukecat... vetsinou nezaberou na prvni pokus); 3) par konkretnejsich rad: - pro ty, kteri se ale vubec nehnuli z mista, prozrazuji, ze telefen by meli odnest jedne z jeptisek a potom se zamyslet, k cemu je dobre to, co udelala, a ihned toho vyuzit (coz se napoprve samozrejme nepovede...) - vyslechnout sestru Adelmu je nejen humanni, ale i dulezite - sestra Jorga je sice upovidana, ale komisarum a Batmanum neposkytuje ty nejuzitecnejsi informace; take si ostatni sestry navzajem plete a domlouva si s nimi podezrele veci - ne kazda jeptiska, i kdyz dostane to, co chce, poradi - v komurce sestry Vanantiny je takova tma, ze by nejaka ta svicka bodla... - Berengara je podle vseho masochistka - budete-li leta hlidat dulezite dvere, neprekvapi vas, ze se skrz ne obcas nekdo chce dostat dovnitr - ale obracene?!? (bude to tvrdy boj...) - knihovna je bludiste, ve kterem neplati pravidlo prave ruky, zato si povsimnete, ze nazvy oddeleni mohou docela dobre slouzit k orientaci (pro jistotu: mistnosti je v knihovne jen 15, z toho 6,66% jich je normalne nepristupnych) - dukladne knihovnu prozkoumejte, prectete si kazdou knizku a kazdy napis - prece jenom se tu ukryva neco duleziteho, co pri prvni navsteve neobjevite - pozn. diamant Ruzovy Panter si muzete nechat od cesty... - pro stastlivce, co dojdou az do konce, pripominam podtitul jednoho ceskeho filmu: "abyste videli, divaci, ze se to nevyplaci" Tim konci rady pro trpelive hrace Jmena Ruze a jejich manzelky. Hlavne si nenaruste rodinnou pohodu, obcas si odskocte od klavesnice a treba... treba zase vyluxujte, nebo... nebo... vzdyt vite...! Za pravdivost tohoto navodu ruci George K.