English Česky
  

 

aktualizováno:

 

Přispějte na provoz.

 

 

Aktuální komentáře
Proxima - kompletn... (2)
Bobby Bearing (1)
Jet-Story (18)
Podraz 3 (10)
Spin (14)
Swords of Bane (1)
Rabid Mower (1)
Zodiac Strip 1-2 (3)
Yogi Bear (1)
další ...

 

 

důležité odkazy:
Největší archív o ZX Spectru a vše kolem něj na světě.
Všechny nedávno vydané hry na jednom místě.
Největší databáze pouků, rad a návodů.
RZX videa - kompletní herní průvodci.
Mapy tvořené přímo z herních obrazovek.

 

Jak převést D40/D80 diskety do PC (2. část)

Vítejte ve druhé části tohoto článku. V jeho předchozím díle jsme "dolovali" data z disket formátovaných MDOSem1 tím, že jsme je zkopírovali na pomocnou disketu, jejíž rozložení sektorů je kompatibilní s MDOSem2. V dnešní části tyto diskety načteme do PC, provedeme jednoduchý "postprocessing" a reinkarnujeme vaše stará data!

 

Vytvoření image diskety formátované MDOSem2

 

V tento okamžik tedy chceme do PC získat přesnou kopii diskety. Musím přiznat, že všechny články, které jsem na internetu k tomuto tématu pročetl, v podstatě výhradně postupují prostřednictvím emulátoru Real Spectrum. Jelikož jsem ale v minulosti měl s tímto emulátorem špatnou zkušenost, rád bych se zaměřil na dvě alternativní utility pro Windows, které výborně poslouží našemu účelu (pracujete-li pod Linuxem, můžete pro získaní image využít utilitu dd). Jak už jsem ale zmínil v předchozí části, můžete použít jakoukoliv utilitu, která dokáže k médiu přistupovat na úrovni sektorů – určitě proto nic nezkazíte, sáhnete-li po univerzální aplikaci pro obnovu/záchranu dat.

 

První aplikace, kterou zde zmíním, je bezplatná a funkčně přímočará utilita FDIO, kterou můžete použít na jakékoliv verzi Windows. Před použitím v řadě NT je ale nutno nejdříve nainstalovat disketový ovladač fdrawcmd. Jeho účelem není nahradit stávající nativní disketový ovladač – fdrawcmd bude při neaktivitě vedle něj jen tiše podřimovat a po dokončení všech převodů jej budete moct bezpečně odinstalovat, aniž by vaše mechanika přestala reagovat. Pod řadou Windows 95 a MS-DOSem je možno utilitu FDIO použít přímo tak, jak je.

 

Po rozbalení přejmenujte ukázkový konfigurační soubor fdc.ini.sample na fdc.ini, v oddílu Defaults odkomentujte nastavení Preset a změňte jeho hodnotu na 2 (tím přikazujete, že FDIO má v mechanice předpokládat disketu "DOS 3.5 DS/DD", jejíž formát je specifikován v oddílu Presets):

 

...
[defaults]
;loglevel = 2
preset = 2

 

Vložte disketu MDOSu2 do mechaniky PC a z příkazové řádky zadejte

 

fdio.exe -dup a: mujImage.D80

 

Je-li všechno nastaveno správně, uvidíte, že se s disketou začalo pracovat. V průběhu načítání jejího obsahu se obrazovka bude plnit hlášeními. Nenastane-li žádná chyba, výsledek bude vypadat takto:

 

Using presets from fdc.ini
Dumping disc to image
Reading cylinder 79
C:\>

 

Nastanou-li chyby, nemusí to vždy znamenat absolutní neúspěch. Například následující hlášení bylo vyprodukováno během přenosu diskety Public Domain č.24, která byla v devadesátých letech výrobcem (Proximou) naformátována pod MDOSem2 na kapacitu 34x9:

 

Using presets from fdc.ini
Dumping disc to image
Error: Disc read failed (abnormal termination /no address mark) <-- error at track #35
Error: Disc read failed (abnormal termination /no address mark) <-- error at track #36
...
Error: Disc read failed (abnormal termination /no address mark) <-- error at track #79
C:\>

 

Protože stopy 35 až 79 zůstaly nenaformátované, utilita FDIO nedokázala přečíst jejich obsah - vzhledem k formátu 34x9 to ale nevadí. V souvislosti s chybami ještě jedna drobná poznámka: Nebude-li se vám opakovaně dařit vytvoření image (konkrétní stopa nepůjde přečíst), popř. setkáte-li se s problémy během emulace (příkaz Load* ohlásí úspěch, ale nenačte nic), určitě neverifikujte originální disketu v dobré víře, že verifikace chybu najde a opraví. V krajním případě totiž může mít verifikace devastující efekt. Například program Dr. Disk (Proxima) během verifikace opraví disketám Ultrasoftu a Perpetumu jejich záměrně modifikované boot sektory, čímž je degraduje na nelegální kopie. Na rozdíl od zahraničních disket z přelomu 80/90 let neměly ty československé žádné sofistikované ochrany proti kopírování (úmyslná nečitelnost stopy, nestandardní délka sektoru nebo dokonce fyzický vpich do magnetického kotoučku). Nedaří-li se vám tedy disketu opakovaně přečíst, velmi pravděpodobně už je její obsah nenávratně ztracen a verifikace nepomůže.

 

Druhou utilitou, kterou můžete pro přenos dat do PC využít je Floppy Imaging. Na rozdíl od FDIO tato utilita disponuje grafickým rozhraním (byť silně chaotickým). A podobně jako u utility FDIO budete muset i zde nejprve nainstalovat ovladač fdrawcmd. Bohužel tuto utilitu nelze pro naše účely použít pod Windows 9x.

 

 

Pro převod prostřednictvím Floppy Imaging nejprve v sekci "Geometry of Floppy" nastavte patřičný počet sektorů, stop a stran diskety (tj. pro standardní kapacitu popořadě 9, 80 a 2, podobně jako výše v obrázku pod číslem 1). Chcete-li si ušetřit trochu psaní, můžete kliknout "trochu vpravo" od této sekce, kde bezprostředně po spuštění nic není. Po několika kliknutích "do prázdna" se zobrazí ikona ZX Spectra (v obrázku číslo 0,5) a nastaví se parametry diskety – v nich opravte nesprávný výchozí počet sektorů z deseti na devět. Poté klikněte na tlačítko "Floppy to Image" (číslo 2) a v zobrazeném dialogu zadejte jméno image. Po potvrzení se disketa v mechanice začne načítat a v sekci "Info" (číslo 3) budou zobrazovány průběžné výsledky. Po úspěšném dokončení bude tato sekce vypadat následovně:

 

 

Stejně tak i v případě chyby budete informováni:

 

 

Dokončovací úpravy image

 

Jak je tedy z obou uvedených utilit patrné, přenos dat do PC je jednoduchý a rychlý. Obě utility mají navíc oproti Real Spectru tu zásadní výhodu, že umí číst i nestandardní formáty. To může přijít vhod narazíte-li na původní disketu MDOSu2 formátovanou na kapacitu jinou než standardních 80x9. Například disketa Public Domain č.6 od Proximy je formátována na oboustranných 30x10. Přestože si Real Spectrum během jejího načítání do PC nestěžuje, odmítá poté zobrazit obsah výsledného image (příkazem Cat). Proto po vytvoření jakéhokoliv image vždy zkontrolujte jeho 179-tý bajt (0xB3), který nese informaci o počtu sektorů na stopě. Je-li zde hodnota jiná než standardních 9, vytvořte image ještě jednou s upravenými parametry čtecí utility (např. FDIO).

 

 

Specifickou skupinou problémů představuje formát 40x9 pod MDOSem1 (Real Spectrum, Fuse, ale i reálný hardware). Bohužel se mi nepodařilo objevit důvod proč například image 40x9 textového editoru ZX602 (Miroslav Beníček) funguje na Didaktiku i Fuse, ale nefunguje pod Real Spectrem, nebo proč image 40x10 Public Domain 27 (Proxima) funguje pod Fuse (přestože by neměl), ale nefunguje pod Real Spectrem ani Didaktikem (přestože by měl). Budete-li tedy mít problémy s tímto formátem během emulace, změňte počet stop na 39 nebo 41 (ideálně ale 39, jsou-li sektory 40-té stopy prázdné). Tuto změnu provedete na 178. bajtu (0xB2) boot sektoru, který nese informaci o počtu stop. Z důvodu konzistence by změna měla být zanesena také do FAT tabulky – budete-li ale image používat pouze ke čtení, nemusíte si FAT tabulky všímat.

 

V tomto okamžiku jsou tedy všechna data úspěšně přenesena do PC a uložena v souboru s příponou D80. Budete-li image provozovat pod emulátorem Fuse, můžete jej seříznout na minimální počet formátovaných stop (např. image oboustranné diskety 5x9 můžete seříznout na 46080 bajtů). Pod tímto emulátorem může mít image příponu D40 i D80. Oproti tomu budete-li image provozovat pod emulátorem Real Spectrum, image musí mít svou "minimální velikost", která je 40 celých stop, resp. 80 celých stop (tj. při devíti sektorech na stopu 368640 resp. 737280 bajtů – zde by tedy mělo být zřejmé, proč je výhodnější změna 40-ti stopého formátu na 39 stop). Nepátral jsem po důvodech, ale Real Spectrum nedokáže ani správně zobrazit obsah kratší image, a to dokonce ani v modu pouhého čtení. Také přípona image musí být vždy D80, i pro 5.25“ diskety.

 

Tímto je tedy disketa převedena do PC a připravena pro emulaci - o tom už ale v jiném článku.

 

Závěrem

 

V tomto článku jsem se pokusil sepsat své zkušenosti s převodem disket formátovaných pod MDOSem1 do PC a vytvořit tak (snad) nejúplnější tutoriál pro všechny, kteří o takové možnosti dosud neslyšeli nebo se o převod pokusili, ale bez valnějšího úspěchu. Budu rád, pokud jsem tím aspoň někomu ušetřil prodírání se různými weby s neúplnými informacemi (a budu ještě raději, pokud se ke mně dostanou image disket slovenských producentů, které, na rozdíl od těch českých, zatím nebyly v přesné formě zdigitalizovány).

 

Pro komunitu didaktikářů je bohužel škoda, že mechaniky firmy Didaktik a systém MDOS1 jsou zatím plně podporovány pouze jediný emulátorem, a to Real Spectrem. Svítá zde ale naděje v podobě emulátoru Fuse, pro který je v současnosti připravována podpora nejen MDOSu1, ale také MDOSu2.

 

Publikováno: 31. 5. 2014 | Doplněno: 29. 6. 2015 | Autor: Tomáš Nestorovič | Vložit nový komentář...

Vložil: tomasczVloženo: 30. 12. 2015, 22:37:07
Bohužel zatím neznám jiné DOSy, takže nemůžu srovnat (ale chystám se na TR-DOS a podle dostupných informací to vypadá na ještě větší divočinu než MDOS ). Tím přímým poukováním máš asi na myslí příkaz Poke #247,79, který se zadává z Basicu, aby se přestránkovalo do ROMky mechaniky (pravda, je to nutné i z assembleru v cca osmi řádích, ale vysloveně "pouk" to není). Souhlasím s tebou, že MDOS má fůru chyb (kromě číslování stran a kratší mezery před prvním sektorem jsem zjistil, že má i "přiohnutou" implementaci FAT12). Teď se pokouším zamyslet, jestli to byl, nebo nebyl dobrý systém - no, z pohledu uživatele dělal co měl. Jestli správný výsledek byla jen shoda náhod nebo to bylo výsledkem odladěného kódu - to uživatele asi moc netrápilo (spíš to muselo hodně potrápit toho, kdo měl pro MDOS programovat). Možná formátovací rutina mohla být efektivnější (moje zatím nereleasnutá utilita formátuje cca 2x rychlejš ). No a co se her týče - oficiálně na MDOS vyšly samozřejmě jen hry, které vydávali čs producenti (plus Codemastří re-releasy vydávané tehdy Proximou, viz třeba tady, http://ulozto.cz/xWdgaLpB/cartoon-collection-zip). Neoficiálně toho mám ale zhruba 60 disket, včetně spousty dohrávkových her (co si teď vzpomínám, tak Myth, Chase HQ, F19,...) Btw, ty zmiňované snapshoty fungovaly jen pro 48k programy. Pro 128k programy se samozřejmě neuložilo to, co bylo v ostatních stránkách a počítač se po jejich načtení zhroutil - toto bohužel nebylo u modelů Kompakt Profecional ani Kompakt 128 vychytáno. Snad jsem tě tímto příspěvkem aspoň trochu zlidštil MDOS
Vložil: maikiVloženo: 29. 12. 2015, 22:28:17
Jakožto nezávislý pozorovatel, který se setkal s Didaktik 40 jen jednou v roce 1991, a který tomu vůbec nerozumí, musím konstatovat, že Didaktik MDOS není a nebyl dobrý systém. Údajně totiž vyžaduje přímé poukování ze strojového kódu a navíc různé jeho verze jsou nekompatibilní. A jelikož na to podle všeho nikdo nikdy nepřevedl standardní 48k hry vyžadující dohrávání (např. Myth, Chase HQ...), tak je to možná zajímavé tak pro někoho, kdo chce z nějakého důvodu spouštět těch pár utilit. A ne, SNAPSHOT je kravina, která nemá smysl, ani kule. Palec dolů.
Vložil: tomasczVloženo: 13. 12. 2015, 17:39:22
Zdravím. Jak už jsem psal na OldComp, v TRDOSu se nevyznám a nevím ani jaké diskety používá. Pokud se ale jedná o klasickou 3.5" disketu, neměl by být problém použít stejný postup a stejné utility jako v případě MDOSu. Na WoS jsem našel odkazy na nějaké utility, konkrétně ANADISK a Teledisk, http://www.worldofspectrum.org/trdos.html. Jak nedávno docházelo ke změnám na WoSu, jsou odkazy chybné - k souborům se nepřistupuje přes FTP, ale přes HTTP (zde tedy např. Anadisk, http://worldofspectrum.org/pub/sinclair/tools/pc/trdos/anadisk.zip). Tomáš
Vložil: JirkaKVloženo: 13. 12. 2015, 09:23:59
Přeji dobrého dne. Článek je dost dobrý (pro D40/80) a tak bych měl dotaz: Nebyl by podobně šikovný návod pro převod TR-DOSovských disket do PC (*.trd) ? Děkuji

 

 
 
Poslat e-mail autorovi stránek ... pavero(a)post.czNahoru ...
  Speccy.cz
Valid HTML 4.01 Transitional TOPlist