English Česky
  

 

aktualizováno:

 

Přispějte na provoz.

 

 

Aktuální komentáře
Nodes of Yesod (4)
Satan 1-2 (4)
Soft & Cuddly (1)
Robot - The Imposs... (1)
Sex Crime (5)
Renegade 1-3 (16)
Hudson Hawk (1)
Predator 1-2 (14)
Sim City (8)
další ...

 

 

důležité odkazy:
Největší archív o ZX Spectru a vše kolem něj na světě.
Všechny nedávno vydané hry na jednom místě.
Největší databáze pouků, rad a návodů.
RZX videa - kompletní herní průvodci.
Mapy tvořené přímo z herních obrazovek.
České a slovenské speccy hry.

 

Laser Squad - návod

Laser Squad je výborná strategická tahová hra pro jednoho nebo dva hráče a troufám si říct jedna z vůbec nejlepších her na toto téma, které byly kdy na ZX Spectrum vytvořeny. Existuje několik podobných her jak na ZX Spectrum, tak i na jiné platformy, ale podle mého názoru je z nich Laser Squad s přehledem nejlepší. Byl konvertován na Commodore 64, na Amigu i na PC, ale žádná z těch konverzí kupodivu (nebo možná spíš "jak se dalo čekat") nedosahuje hratelnosti a zábavnosti původní ZX verze. Nejlepší z konverzí je podle mého překvapivě C64 konverze, protože se nejvíce blíží verzi originální.

 

OVLÁDÁNÍ

 

Sinclair Joystick
Kempston Joystick
Protek/AGF/Cursor Joystick
Keyboard (O, P, Q, A, SPACE)

 

HRA - POPIS OVLÁDÁNÍ

Před začátkem hry si vyberete ovládání, počet hráčů (1 nebo 2), jednu ze sedmi map a obtížnost hry (která ovlivňuje zejména počet kreditů do začátku). Pod vaším velením se ocitá několik vojáků (jejichž počet, jména a vlastnosti jsou fixní pro každou mapu) a vaším prvním úkolem bude něčím je vybavit. Nejdříve ze všeho jim můžete nakoupit štíty, které jsou označené čísly 1-4. Čím vyšší číslo, tím kvalitnější štít (déle vydrží, lépe ochraňuje), ale samozřejmě tím víc kreditů vás bude stát. Štít 0 značí žádný štít. Výběr štítu se provádí nahoru/dolů, FIREm potvrdíte. Pozor, tuto volbu není možné vrátit, proto nakupujte s rozmyslem. Vpravo dole máte orientační tabulku s údaji o každém štítu včetně ceny. 

 

Poté přijde na řadu nákup zbraní a dalšího vybavení. Je třeba si předem při nakupování štítů rozmyslet, kolik kreditů do toho investovat, aby vám pak vůbec ještě nějaké kredity zbyly na zbraně. Voják s kvalitní ochranou ale beze zbraně vám bude ve hře pravděpodobně k ničemu . Snažte se pokud možno utratit všechny přidělené kredity, dále ve hře vám už k ničemu nebudou. Nákup zbraní probíhá napřed výběrem dotyčné zbraně v horní části obrazovky (doprava/doleva), následným výběrem vojáka, kterému chcete zbraň dát (nahoru/dolů) a pak samotným přidělením/odebráním zbraně (opět doprava/doleva). Pozor, nemačkejte FIRE dokud jste zcela nedokončili nákup! Pokud ho zmáčknete omylem, stačí stisknout jakoukoli jinou klávesu a můžete pokračovat v nakupování.

 

Po stisknutí FIRE (a opětovném potvrzení) se přenášíte do herní mapy. Pomocí kurzoru (bílý čtverec) se můžete podívat po mapě. Napřed musíte umístit své jednotky. Ty lze umístit pouze na políčka označená velkým D (jako Deploy). Každá strana má Déčka jiné barvy. Umístění je jednoduché, vpravo máte popis a výzbroj jednotky, kterou máte momentálně umístit. Najeďte na vybrané Déčko a stiskněte FIRE, jednotka se umístí a na řadu přichází další, dokud nejsou umístěny všechny vaše jednotky. Opět pozor, volba také nejde vzít zpět, umisťujte s rozmyslem!

 

Po umístění všech jednotek se objeví menu, které se vám bude objevovat po proběhnutí každého kola. Lze v něm dodatečně změnit ovládání nebo uložit/nahrát hru. Stisknutím FIRE se přenesete do druhé informační tabulky (která se rovněž zjevuje po každém kole), kde se zobrazí zejména počet proběhlých kol, počet ještě zbývajících kol do konce (pokud někdo nevyhraje dřív) a vítězné body jednotlivých hráčů (ve hře zvítězí ten, kdo dřív dosáhne 100 bodů; body obdržíte v průběhu hry v různém množství za různé akce, a to klidně i všech 100 bodů jednorázově, jako například za zabití Sternera Regnixe v první mapě). Stiskněte znovu FIRE a hra začíná!

 

Váš úkol se liší mapu od mapy - zlikvidovat konkrétní osobu, zničit databanky na měsíční základně, osvobodit zajaté důstojníky z dolů, ukrást nějaké zařízení nebo ho třeba jenom pronést skrz džungli - ale často postačí pouze kompletně zlikvidovat oponenta a v poslední mapě Laser Platoon je to dokonce jediným cílem. K tomuto účelu musíte použít pouze svoje vybavené komando a svůj mozek, nic víc vám nikdo ve hře nedá (až na zmíněnou mapu Laser Platoon, kde pravidelně přibývají posily jako náhrada za zabité).

 

Hra samotná probíhá na následujícím principu. Každý voják má na začátku kola určitý počet "akčních bodů" - ACTION POINTS, zkráceně APs (jejich množství záleží na typu jednotky, jejím vybavení a dalších okolnostech). Každá akce, kterou jednotka provede, ji něco z těch APs stojí, a když vyčerpá všechny APs, nemůže už až do příštího kola dělat nic.
Co vaši vojáci mohou všechno dělat? Kromě otáčení (klávesy doleva/doprava) a chůze (krok dopředu - klávesa nahoru, krok dozadu - klávesa dolů) mají ještě hodně možností. Je ale dobré vědět, ze především každý voják může mít v ruce pouze jednu věc, zbylé věci (pokud voják nějaké má) jsou v batohu nebo je má prostě kdesi u sebe.

 

Začněme tedy globálními příkazy. Vybavili jste svoje komando, umístili ho na mapu, odmačkali menu a začíná první kolo. Najeďte kurzorem kamkoli na mapu. Po pravé straně se vám průběžně zobrazují čtyři položky týkající se místa, nad kterým právě máte kurzor. MAP (například židle, dveře, tráva atd.), OBJECT (pokud je tam nějaká sebratelná věc, například klíč, granát, atd.), UNIT (pokud je tam voják, je zde uvedeno jeho jméno) a OBJECT IN USE (objekt, který má ten případný voják momentálně v ruce). Stiskněte FIRE, objeví se globální menu, ve kterém se pohybujete klávesami nahoru/dolů, výběr provedete opět stiskem tlačítka FIRE.

 

Globální menu
NEXTUNIT Přesune kurzor na vašeho dalšího vojáka v pořadí.
SCANNER  Vyvolá zmenšenou mapu celého levelu, kde vidíte všechny svoje jednotky a případné cizí, které vaši vojáci vidí.
END TURN Konec kola (vyvolá další menu s potvrzením, abyste neukončili kolo omylem). Následuje kolo, ve kterém hraje váš soupeř.
CANCEL Vrátit se do kurzorového módu.

 

Pokud jste před stisknutím FIRE zrovna byli kurzorem na nějaké jednotce, budou nahoře ještě dvě položky:

 

SELECT Vybrat jednotku (pouze pokud je to vaše jednotka a ne soupeře).
INFO Informace o jednotce (její obratnost, síla, zručnost se zbraněmi, morálka, zdraví, štíty ze všech stran, atd.). Tato položka je aktivní i pokud jde o soupeřovu jednotku, takže se můžete například podívat, jak je na tom cizí jednotka se štíty, zdravím, APs a podobně.

 

Po vybrání položky SELECT se přepínáte do "pohybového" módu jednotky, tzn. můžete s ní chodit (doleva/doprava = otáčení, nahoru = krok dopředu, dolů = krok dozadu). Pokud s ní chcete provádět ještě něco jiného (což je asi dost pravděpodobné ), stiskněte opět FIRE a objeví se menu jednotky, ve kterém může (a nemusí) být docela dost věcí. Jedná se o následující položky:

 

END MOVEUkončit ovládání jednotky, vrátit se do obecného kurzorového módu.
SCANNER Stejné jako v globálním menu.
CANCEL Návrat do "pohybového" módu jednotky.
CHANGE Vyměnit předmět momentálně v ruce za jiný z batohu (důležité, protože na začátku mají všichni zbraně v batohu a v ruce nemají NIC!). Tato volba není aktivní pouze pokud voják nemá nic v ruce ani v batohu.
FIRE Střelba/házení.
PRIME Načasování granátu (musíte ho mít v ruce).
DROP Upustit momentálně držený objekt na zem.
PICK UPSebrat objekt (zbraň, granát, zásobník, mrtvolu ) ze země.
LOADNabití zbraně (pokud máte zbraň v ruce a v batohu máte odpovídající zásobník).
OPEN Otevře dveře (pokud stojíte čelem k nim a jsou zavřené a nezamčené).
CLOSE Zavře dveře.
UNLOCK Odemkne dveře/truhlu (pokud máte v ruce patřičný klíč a stojíte čelem k dotyčnému zamčenému objektu).
LOCK Zamkne dveře/truhlu.

 

Vybrání položky FIRE vyvolá zvláštní "zaměřovací" mód, kdy místo kurzoru máte zaměřovací křížek (který je na začátku na té jednotce, kterou momentálně ovládáte) a zobrazení všech objektů (včetně zdí, atd.) se změní ve schematické. Jednotky jsou obvykle zobrazeny plným kruhem různé barvy a velikosti podle příslušnosti a velikosti jednotky. Vpravo máte informace o tom, kolik vám zbývá APs, kolik nábojů a dále kolik APs stojí různé způsoby střelby a jak moc jsou přesné (v procentech). Najeďte křížkem na cíl a stiskněte FIRE (pozor, mělo by to být v zorném poli té jednotky, se kterou se pokoušíte o střelbu! Zorný úhel každé jednotky je 90°) a objeví se další menu.

 

AUTO Nechá vás vyznačit druhý bod na mapě, zeptá se na počet střel a pak vystřelí danou sérii střel (3 a více) pokud možno do výseče dané oněmi dvěma body. Nejméně přesné, ale stojí nejméně APs. Nemusí být k dispozici u všech zbraní.
SNAP Jeden výstřel "od boku". Obvykle přesnější než AUTO, ale stojí o něco víc APs.
AIMZamíří a vystřelí jeden výstřel. Nejpřesnější, ale stojí nejvíce APs.
THROWHodí věc, kterou drží voják v ruce. Užitečné nejen pro granáty, ale i když chcete hodit svou zbraň jinému vojákovi a vzít si jinou z batohu/země. Pokud je druhý voják otočený čelem k házejícímu a má prázdné ruce, automaticky házenou věc chytí! Poté se zaměřovací křížek přesune do levého horního rohu a házející má možnost díky chybě v programu hodit danou věc ještě jednou. Pokud to uděláte, počítejte s tím, že se celý program pravděpodobně brzy zhroutí .
INFOPokud míříte na nějakou jednotku, vypíší se o ní informace.
END FIREUkončí střelbu a vrátí se do "pohybového" módu jednotky.
CANCEL Návrat do "zaměřovacího" módu.

 

Po vybrání PRIME musíte (nahoru/dolů) nastavit, za jak dlouho má granát vybouchnout. Pokud necháte 0, vybouchne na konci vašeho kola (tj. když stisknete END TURN). Když dáte 1, vybouchne na konci kola protivníka. Dvojka značí konec vašeho příštího kola. Trojka konec příštího kola vašeho soupěře, atd. V praxi budete z 95% používat volbu 0. Nezapomeňte, že aby granát vybuchl, musíte ho před hozením načasovat. Když načasujete granát a nezahodíte ho (ať už proto, že vám nezbude dost APs, nebo proto, že na to zapomenete), jednotka to s největší pravděpodobností nepřežije a s ní ani nic živého kolem! Zde se vám možná bude hodit vědět, že i když jednotka nemá už dost APs na hození granátu, občas se dá ještě situace zachránit tím, že granát položíte a uděláte krok stranou, načež přijdete jinou jednotkou a granát s ní seberete a hodíte. Ovšem pozor abyste si pak nezabili pět jednotek místo jedné, když zjistíte, že ani ten druhý už nemá dost APs na hození granátu .

 

DROP by se zdál jako obyčejný příkaz, ale pozor, pokud pokládáte objekt například do vysoké trávy nebo do křoví, zeptá se vás to, jestli chcete objekt ukrýt! Pokud vyberete YES, objekt nebude vidět, dokud nějaká jednotka nevstoupí na dané políčko a nepokusí se něco sebrat. Pokud ale vyberete NO, bude objekt vidět jak vámi, tak protivníkem, a to bez ohledu na to, jestli na to místo zrovna "vidí" nějaká jednotka nebo ne.

 

Co se týče příkazu LOAD, k tomu je třeba dodat, že všechny zbraně, které koupíte, jsou standardně dodávané s jedním (vsunutým) plným zásobníkem, proto nenabíjejte zbraň hned po začátku hry, zbytečně přijdete o jeden zásobník! LOAD vyhodí aktuální zásobník, ať už je plný nebo prázdný, a dá vám nový z batohu, přičemž o ten původní nenávratně přijdete. Výše uvedené platí i pro raketomet, který po zakoupení obsahuje jednu (ale pouze jednu) raketu.

 

Ještě existuje jeden příkaz, který jsem nezmínil a který se za určitých (velmi specifických) okolností může objevit, a to je příkaz VIDEO. Jak ten se vyvolává a co dělá, to nechám už na vás , jen prozradím, že lze vyvolat pouze na mapě RESCUE FROM THE MINES a potřebujete k tomu mít jeden specifický předmět a být na jednom určitém místě.

 

Přehled, co který úkon stojí
Otáčení1 AP
Krok dopředu4 APs (šikmo 6 APs)
Krok dozadu6 APs (šikmo 8 APs)

 

Chůze může stát i víc APs, pokud jdete přes těžký terén (například přes mrtvoly ). Následující úkony nestojí vždy stejně APs, ale seberou určitý počet procent z počtu APs, které měl dotyčný voják k dispozici na začátku daného kola:

 

CHANGE25%
PICK UP25% (pokud má voják prázdné ruce) nebo 50% (pokud nemá prázdné ruce, v takovém případě dá napřed věc z ruky do batohu)
DROP10%
LOAD50%
PRIME20%
OPEN/CLOSE20%
LOCK/UNLOCK25%
THROW20%
FIREJe závislé na typu zbraně a způsobu střelby.

 

Nyní jste zhruba teoreticky připraveni a můžete se pustit do boje. Dejte se do toho!

 

CO JE JEŠTĚ DOBRÉ VĚDĚT

1. Každá jednotka má zorné pole 90° (+-45° ve směru kterým se dívá). Můžete střílet a házet věcmi pouze v této výseči a nepřátelské jednotky váš voják vidí také pouze pokud jsou v této výseči. Pozor, hra je detailně propracovaná, takže váš voják opravdu nevidí skrz zeď, ale vidí skrz okna, nevidí skrz zavřené dveře, ale skrz otevřené nebo zničené ano, atd.

 

2. Na soupeře můžete útočit nejen střelnými zbraněmi nebo granáty, ale také šavlí, nožem nebo dokonce jenom pěstmi, ba i pažbou vystřílené zbraně - a to tak, že zkrátka (s příslušným předmětem v ruce) se pokusíte udělat krok na políčko, na kterém je soupeř. V takovém případě voják provede pokus o "CLOSE COMBAT" (jakýsi souboj tváří v tvář, respektive jeden úder), jehož úspěšnost závisí především na vlastnostech vašeho vojáka (síla, CLOSE COMBAT, obratnost), zbraní, kterou útočí (nejlepší je pravděpodobně LIGHT SABRE) a štítu napadené jednotky (útočit kudlou na tank většinou nikam nevede ). V závislosti na APs můžete útok opakovat i několikrát v jednom kole. Pozor, výše uvedený postup funguje i v případě zdi, dveří a podobně, ovšem s tím, že hlavou zeď neprorazíte \"\", jenom zbytečně ztratíte APs. Ačkoli se světelnou šavlí a obyčejnými dveřmi, ... kdo ví?

 

3. Když nějakému vojákovi necháte na konci kola nějaké APs (cca 20 a víc), pak se může stát, že když se v průběhu soupeřova kola některá z jeho jednotek ocitne v zorném poli vašeho vojáka, bude váš voják mít tzv. OPPORTUNITY FIRE - tj. možnost přednostní střelby na soupeře v jeho kole. Nemůžete s jednotkou dělat nic jiného, než střílet, dokud vám nedojdou APs nebo munice, ale ono to obvykle stačí. Po skončení střelby s vaším vojákem pokračuje soupeřovo kolo normálně dál. Pozor, počítač tuto výhodu využívá zhusta také! Opatrnost je na místě.

 

4. Od mrtvých (i soupeřových) můžete zpravidla (ale ne vždy) sebrat zbraň, zásobníky a vůbec všechny věci, které měl u sebe. Je dobré to mít na paměti, protože střelivo nevydrží věčně! Tyto věci ovšem nejsou nezničitelné, takže pokud sejmete skupinku cizích jednotek raketometem, počítejte s tím, že už si toho od nich moc neposbíráte .

 

5. U každé jednotky můžete v informacích najít mimo jiné položky dvě položky, o kterých jsem se nezmínil: "MORALE" a "STAMINA". Tyto položky nejsou tak bezvýznamné, jak se může zdát. Stamina je jakási energie jednotky. Každá věc něco váží a každá jednotka snese jen určité zatížení. Čím víc jednotku zatížíte, tím méně bude mít na začátku každého kola APs a tím rychleji se unaví. Pokud stamina klesne pod určitou úroveň (hodně blízko nule), jednotka bude zcela vyčerpaná (STAMINA=FEEBLE) a bude mít na začátku kola velmi málo APs. Je nutné ji nechat alespoň trochu odpočinout, aby v dalším kole měla opět normální počet APs. Pokud to budete ignorovat a dál budete vojáka dřít na hranici možností, nakonec umře! Co se týče morálky, ta zase skrývá jiné úskalí. Pokud morálka klesne pod určitou úroveň, začne jednotka panikařit a zahazovat zbraň! Morálka je přirozeně závislá na momentální situaci. Pokud například půjde voják ve skupině a zčistajasna v jednom kole soupeř pozabíjí všechny jeho kamarády kromě něj, buďte si jisti, že mu to na morálce nepřidá. Jestli naopak sám zlikvidoval už hezkou řádku nepřátel a jeho spolubojovníci přežívají taky bez problémů, bude v pohodě.

 

TIPY, TRIKY, STRATEGIE

 

1. Hodně používejte SCANNER, kontrolujte rozprostření jednotek po mapě.

 

2. Počítač neumí používat granáty! Náležitě toho využijte.

 

3. Držte jednotky pokud možno aspoň po dvou, aby se mohly vzájemně krýt.

 

4. Každá jednotka má jiné schopnosti. Někdo je dobrý na střílení, jiný na házení granátem, další je silák a je dobré ho v případě potřeby používat na souboj tváří v tvář. Snažte se používat jednotku vždy na to, v čem je nejlepší!

 

5. Ať alespoň někdo z vaší čety má pořádné "brnění", v případě potřeby je možné ho použít jako živý štít.

 

6. Snažte se o rovnoměrné vyzbrojení. Je nesmysl dát dvěma vojákům maximální štít a raketomety se spoustou raket a zbylým šesti nedát nic (i když třeba v první mapě to nemusí být zas tak špatná taktika ). Každá jednotka by měla mít svůj účel a úkol, například alespoň jeden voják by měl pokud možno mít nějaké granáty, alespoň jeden střelnou zbraň a podobně.

 

7. Dávejte pozor, ať si vaše jednotky zbytečně nepřekážejí. Pokud jdete v úzké chodbě, střílet může stejně jenom ten vepředu, respektive ti za ním by stříleli do zad svých kamarádů, a to platí i o házení granátů!

 

8. Zajímavá finta proti soupeřovu "OPPORTUNITY FIRE" je vlézt mu do zorného pole tak, že otevřete mezi ním a sebou dveře. Opportunity fire v tomto případě nefunguje a můžete do něj střílet jak je libo, ať má APs našetřených kolik chce. Pozor ale, ať se po otevření dveří nepohnete (i když otáčení nevadí), dokud soupeře nezlikvidujete! První váš krok už totiž jeho opportunity fire aktivuje (pokud se tím krokem nedostanete mimo jeho zorné pole).

 

MAPY A ÚKOLY

 

The Assasins - vaše mise je zavraždit Sternera Regnixe
Moonbase Assault - účel je zničit všechny databanky
Rescue from the Mines - musíte osvobodit rukojmí z kobek a odvést je do výtahu
The Cyber Hordes - braňte CORES (blikající terčíky) před zničením!
Paradise Valley - máte za úkol pronést SECURITY DEVICE skrz džungli
The Stardrive - je třeba ukrást skupině Inženýrů STARDRIVE
Laser Platoon - KILL, KILL, KILL!

 

Některé mapy (poslední čtyři) nebyly v původním vydání, ale obsahoval je až Expansion Pack, který vyšel později než původní hra. Existuje také 128K verze Laser Squadu, ve které je hezky přehledně zkompilovaných všech sedm map, doporučuji pokud možno používat tu (nachází se na těchto stránkách).

 

NÁVODY K JEDNOTLIVÝM MAPÁM

1. The Assassins

V této mapě máte za úkol zlikvidovat Sternera Regnixe, který se schovává v domě, zabírajícím dobrou polovinu mapy (veprostřed), takže ho opravdu nemůžete minout . Má k dispozici několik (cca 8) COMBAT DROIDů - robotů strážců, kteří ho budou chránit, resp. střílet po každém vetřelci. Vaše pětičlenné komando nemá před sebou nejlehčí úkol, protože Regnix je dobře vyzbrojen a má slušný štít. U tohoto levelu lze nastavit obtížnost 1-4, na rozdíl od ostatních levelů, kde lze vybrat 1-7. Autoři tím patrně chtěli naznačit, že tato mise ještě není z těch nejtěžších, přesto neočekávejte procházku růžovým sadem.

 

K dispozici nemáte prozatím moc velký výběr zbraní. Asi nejlepší střelná zbraň, co si zde můžete vybrat, je MARSEC AUTOGUN, případně HEAVY LASER (který je sice velmi nepřesný, ale v AUTO módu vás jedna střela stojí pouhý 1 AP, takže v kombinaci s velmi obsažným zásobníkem můžete střílet do alelujá, dokud se netrefíte). Užitečný může být také raketomet (ROCKET LAUNCHER), který po zásahu zboří většinu zdí kolem . Je ale velmi drahý, obsahuje jen jednu raketu a další rakety jsou také drahé, navíc jeho obsluhování stojí dost APs vzhledem k nutnosti po každé střele zbraň nabít. Je nutné taky zmínit granáty (AP50). Sice jsou zde velmi drahé (8 kreditů/ks), ale přesto si alespoň jeden/dva kupte, budou se určitě hodit. Naopak zbraň vcelku k ničemu je L50 LASER GUN, sice střílí rychle (málo APs), ale má velmi malou účinnost a vysoké štíty Combat droidů a Regnixe byste s ní asi jen těžko proráželi.

 

Své jednotky můžete umístit na několik míst na mapě. Nedá se říct, které je nejvýhodnější. Ze všech stran se dá prorazit, ze všech stran se to také dá lehce prohrát, ani nevíte jak . Mějte jenom na paměti, že dveře dovnitř vedou pouze zprava a zleva, takže pokud půjdete shora či zespoda, vezměte si raketomet a nejdřív ze všeho odpalte kus zdi, abyste se vůbec dostali dovnitř. Dveře jsou sice taky zamčené, ale dají se vystřelit obyčejnou střelnou zbraní a dost možná i vyrazit ručně. K taktice samotné se nedá říct o moc víc, než bylo řečeno. Opakování dělá mistra, zkoušejte různé techniky a jistě brzy zjistíte, co funguje. Droidi mají docela přesné a účinné zbraně, abyste vydrželi jeden zásah, musíte mít zpravidla štít čtyřku a ani tak to není jisté, proto pokud možno likvidujte droidy dřív, než mají šanci vystřelit. Velmi se zde hodí opportunity fire, ostatně jako na všech mapách. Samotný Regnix se často schovává, ale když mu budete postupně likvidovat droidy, ukáže se. Bez svých robotů je celkem bezbranný. Ačkoli má dobrou zbraň a silný štít, s trochou snahy ho zlikvidujete bez větších potíží, nejjednodušší je to granátem.

 

2. Moonbase Assault

Váš úkol zde je zničit všechny databanky na měsíční základně. Po pravdě řečeno je tam jedna navíc, takže některou můžete vynechat. Oproti zbraním v první mapě žádná výrazná změna, pouze granát (AP50) stojí už pouze 6 kreditů místo 8 a zajímavější může být také odstřelovačka (SNIPER RIFLE), která může být možná užitečná v dlouhých koridorech, nicméně její používání stojí opravdu hodně APs, nehledě na to, že nemá AUTO mód, není zas až tak úplně přesná, má pouhých 12 nábojů v zásobníku a ještě ke všemu není příliš průrazná proti vysokému štítu. Raketomet zde neboří stěny (co byste taky čekali na měsíční základně ), proto ho tu (ostatně jako skoro ve všech mapách) neshledávám moc užitečným. Klasická kombinace "MARSEC AUTOGUN (nebo M4000 AUTOGUN) - HEAVY LASER - granáty" se zde bude hodit asi nejvíc.

 

K dispozici máte 8 jednotek, z nichž si zvlášť všimněte jedné (poslední) jednotky - ANDROID BARKER. Není to ANDROID jen tak pro nic za nic. Je to velmi drsná jednotka, doporučuji mu dát štít číslo 4 a používat v předních liniích, vydrží opravdu hodně, navíc umí dobře střílet i házet granáty. Do základny se musíte dostat jedním z několika AIR LOCKů, je jich tam celkem šest. AIR LOCK otevřete příkazem OPEN, můžete ho za sebou opět zavřít příkazem CLOSE, ale to shledávám užitečným pouze v případě multiplayer hry, abyste utajili, odkud jdete. Pokud hrajete proti počítači, je to pravděpodobně jedno. Doporučuji použít jeden až dva AIR LOCKy, ale ne všechny, protože máte k dispozici 8 vojáků a kdybyste takovým způsobem rozdělili své síly, soupeř by si vás pravděpodobně dal k večeři v nudličkovém provedení. Jste tedy vevnitř. Databanky se nacházejí všechny poblíž středu mapy, proto budete postupovat od krajů do středu, kde by se v ideálním případě měly vaše jednotky setkat. Po cestě likvidujte veškerý odpor a nezapomeňte se podívat, co má který mrtvý u sebe - MARSCEC AUTOGUN, HEAVY LASER nebo i M4000 AUTOGUN se mohou hodit, rovněž není od věci sebrat nějaký ten zásobník, protože MARSEC AUTOGUN má zásobník na pouhých 20 nábojů.

 

Po cestě narazíte na zajímavé dveře, jsou odsouvací a odsunou se automaticky když se do nich pokusíte vejít. Bude vás to stát ale o něco více APs, než kdyby tam ty dveře nebyly. Platí to ale pouze pro první jednotku, která jimi v daném kole projde, dveře totiž zůstanou otevřené po celé kolo, a tak další vojáci už procházejí dveřmi bez problému za standardní "poplatek" APs. Po skončení kola se dveře samy zavřou (a to ještě před vybouchnutím případných granátů, které jste za to kolo naházeli, což je dobré vědět pro případ, že byste hodili za dveře granát a chtěli se za nimi schovat. Jde to. Dveře můžete také lehce rozstřelit, což může být užitečné, pokud máte pocit, že za nimi někdo číhá. Rozstřelením můžete pokračovat ve střelbě a sejmout i soupeře za dveřmi, zatímco kdybyste do dveří pouze vešli, voják schovaný za nimi vás díky opportunity fire pravděpodobně zabije. Pokud ovšem dveře zničíte, už se (překvapivě) nezavřou . Databanky poznáte lehce, na SCANNERu je uvidíte jako plné čtverečky. Zničíte je obvykle jednoduše jedním nebo více výstřely (podle typu zbraně, některým nestačí ani deset), granát to samozřejmě obstará taky. Pokud zlikvidujete celou posádku na základně, což je většinou jednodušší, vyhrajete rovněž.

 

3. Rescue from the Mines

Tady musíte osvobodit tři zajatce z kobek a odvést je k výtahům, respektive přímo do nich. K tomu musíte po začátku hry (nejlépe SCANNERem) zjistit, ve kterých z šesti kobek ti tři maníci trčí (rozmístí se vždy náhodně po začátku hry), dále zničit vstupní dveře do kobky a nakonec utéct bezpečně s osvobozenou jednotkou do jednoho ze tří výtahů: vpravo nahoře, vlevo nahoře, anebo přímo uprostřed mapy. Tato mapa je poměrně náročná, zejména proto, že máte k dispozici pouze pět jednotek (i když osvobozené jednotky po vyzbrojení mohou také pomoci, ale pozor, ať vám je nezabijí) a je dobré si předem rozmyslet, co která jednotka bude dělat a kam půjde a podle toho nakupovat. První, co si při nakupování uvědomte, je to, že budete potřebovat něčím vyhodit do vzduchu pancéřované dveře. Nenechte se mýlit, pouhý granát s nimi nic nesvede, k tomu budete potřebovat jinačí nářadíčko, konkrétně výbušninu (EXPLOSIVE). Je to poměrně těžká záležitost, takže jich nekupujte zbytečně víc, přestože stojí pouze 9 kreditů. Tři postačí. Ve hře se s tím zachází stejně jako s granátem, s tou výjimkou, že výbušninou nejde dost dobře házet , takže počítejte s tím, že po načasování ji budete moci tak maximálně položit na zem. Proto doporučuji načasovat ji, až když stojíte těsně u dveří, které chcete odpálit, a časování nastavit na "2", abyste měli čas odejít. Výbušnina má poněkud větší ničivost než obyčejný granát, takže raději utečte opravdu daleko.

 

Co se týče další výzbroje, možnosti máte prakticky stejné jako u předchozí mapy. Granáty (AP50) stojí nadále 6 kreditů, ale zde kupodivu nemají zase až takové využití, protože se většinu času budete pohybovat v těsných koridorech, kde je potřeba s granáty zacházet velmi opatrně, abyste si nepřesným hodem nepopravili všechny své jednotky. Což platí i pro raketomet. Nicméně nemusí být špatná taktika dát některým vojákům pouze pár granátů s tím, že zbraň si seberou od mrtvého, kterého granátem odpraví. Opět doporučuji MARSCEC AUTOGUN, pomoci může i SNIPER RIFLE díky dlouhatánským chodbám, ale na tuhle zbraň raději moc nespoléhejte, její hlavní výhoda tkví spíš v ceně než spolehlivosti. HEAVY LASER zde díky větším vzdálenostem stejně jako granáty nemá takové využití a na raketomet vám beztak pravděpodobně nezbudou peníze. Dávejte si zde pozor na čas (respektive na počet proběhlých kol), pokud nestihnete evakuovat do výtahů všechny tři uvězněné vojáky před uplynutím posledního kola, hra skončí nerozhodně, i pokud jsou už všichni venku ze svých kobek! Likvidace veškerého osazenstva dolů vám, stejně jako u předchozí mapy, zajistí vítězství také.

 

4. The Cyber Hordes

Tato mapa je hned v několika směrech dosti výjimečná. Tak především je to první mapa z Expansion Packu a v důsledku toho se tu mimo jiné objevují některé nové zbraně. Dále je tato mapa podle mne jednoznačně ze všech nejtěžší. Navíc zde bráníte, zatímco ve všech ostatních mapách útočíte, ať už máte úkol jakýkoliv. Vaším úkolem v této mapě je bránit blikající COREs před nájezdy robotů, a věru to není lehký úkol. Mezi vašimi soupeři jsou totiž sice jenom tři typy robotů, zato ale jsou všechny velmi nepříjemné a je opravdu obtížné najít nějakou dobrou, fungující taktiku.

 

Vaším největším nepřítelem bude bezesporu BATTLE DROID. Je to vpravdě doslova a do písmene tank, který je běžnými zbraněmi v podstatě nezničitelný. Nejde rozstřílet jakoukoli konvenční střelnou zbraní a dokonce ani běžný granát s ním nic nesvede, tedy pokud běžným granátem rozumíme obyčejnou AP50ku. Na tohoto drobečka si musíte nakoupit AP75ky. To je nový, podstatně ničivější granát, který BATTLE DROIDa spolehlivě zlikviduje, pokud ho hodíte přímo do něj, ba stačí i o políčko vedle. Není to ovšem vůbec jednoduché, protože za prvé je granát těžší než běžná AP50ka, takže s ním nedohodíte přes půl mapy jako s AP50kou, za druhé je dražší, takže jich nebudete mít nazbyt a za třetí BATTLE DROID se bude bránit velmi ničivou zbraní, totiž BLASTERem, který spojuje dvě velmi nepříjemné vlastnosti. Je velmi přesný a velmi účinný, po zásahu vyvolá drtivý výbuch na způsob raketometu. Prakticky žádná vaše jednotka nemá sebemenší naději na přežití přímého zásahu BLASTERem.

 

BATTLE DROIDy většinou doprovází jedna nebo víc dalších jednotek, které sice na rozdíl od něj nemohou zničit COREs, ale zato mohou velmi rychle zničit vaše jednotky. Především je to CYBER DROID, který se sice dá zničit skoro jakoukoli střelnou zbraní, ale musíte do něj díky jeho štítu a vysoké odolnosti střílet dost dlouho, ačkoli i normální granát ho spolehlivě zlikviduje, není nikterak snadné ten granát po něm hodit, protože se brání opět velmi dobrou zbraní, slující jménem TERMINATOR. Ta je přesností a účinností zhruba srovnatelná s MARSCEC AUTOGUNem. A poslední jednotkou, kterou potkáte asi jako první, je PATROL DROID. Toho sice není vůbec problém zničit, v zásadě většinou stačí jedna přesná střela téměř z jakékoli zbraně, ovšem k jeho přednostem, jak napovídá název, je obrovská pohyblivost. Má totiž na začátku každého kola k dispozici plných 75 APs! Proto nepočítejte s tím, že když v jednom kole vidíte prázdnou chodbu, tak do příštího kola na vás z ní nic smrtícího nevybafne. PATROL DROID během jednoho kola bez problému "proběhne" dlouhým koridorem, napadne vaše jednotky a všechny je postřílí svým ZEEKERem, který sice proti štítu číslo 4 není (zejména zepředu) zrovna nejúčinnější, ale vojáka bez štítu sejme klidně na jednu ránu. Jak tedy na ně?

 

K dispozici máte nemálo nových zbraní. M50 AUTO PISTOL nestojí celkem moc za řeč, stejně tak L80 LASER GUN, která je pouze nepatrným vylepšením předchozí L padesátky. Zato další dvě novinky, MS AUTOCANNON a MK-1, už za zmínku rozhodně stojí. MS AUTOCANNON je zbraň, která opět podobně jako raketomet vystřelí náboj, který po dopadu vybouchne, ovšem na rozdíl od raketometu s ní lze střílet mnohem rychleji a levněji, dokonce zde je i AUTO mód, který ovšem nedoporučuji příliš používat, je-li vám život vašich jednotek milý. Pokud se rozhodnete tuto zbraň vyzkoušet, je užitečné k němu vzít zásobník, protože jeden se docela rychle vypotřebuje. Užitečnost této zbraně ale nevidím zdaleka tak růžově, protože ani tento masivní výbuch není schopen ublížit BATTLE DROIDovi, zatímco při nepřesném výstřelu spolehlivě zlikviduje vaše jednotky a ostatní droidy lze zlikvidovat podstatně snadněji i jinak. Zato následující zbraň, první z řady MK, už opravdu stojí za úvahu. Jde o automatickou pušku s asi zatím nejlepší přesností jak v AUTO, tak v AIM módu (je to jakási náhrada za nepříliš vydařenou odstřelovačku (SNIPER RIFLE), která zároveň z nabídky mizí. Ve zdejších protáhlých chodbách může tato zbraň odvést opravdu slušný kus práce. Střílení s ní sice spotřebuje docela dost APs a navíc stojí pěknou sumičku kreditů, přesto by ji ale jeden či dva vojáci do ruky mohli dostat, jenom pozor, aby měli slušný WEAPON SKILL (zručnost v zacházení se zbraněmi), případně AGILITY (obratnost obecně).

 

Dále se nám zde objevuje LIGHT SABRE (světelná šavle) místo dříve používaného nože (DAGGER). Tu ale, troufám si říci, nebudete proti droidům potřebovat, kdo by chtěl mlátit šavlí, byť světelnou, do tanku . Za zmínku také stojí, že AP50ka už stojí pouhé 4 kredity, což by vás mělo motivovat, i když je třeba podotknout, že od mrtvých droidů nelze sebrat jakoukoli zbraň, protože je mají všechny napevno zamontované v sobě, takže když vyházíte s vojákem všechny granáty, pravděpodobně má smůlu a bude do kovových droidů mlátit holýma rukama \"\". Na nejlepší taktiku budete asi muset přijít sami. Liší se podle obtížnosti, protože droidi se při různých obtížnostech chovají různě, a také dost záleží na vaší obratnosti při manipulování s jednotkami a dost i na štěstí. Jenom mějte na paměti, že za každý zničený CORE získá soupeř 20 bodů, takže ho nenechte zničit všechny, ale když zničí dva (mluvím o těch dvou vlevo dole od vás, ty pravděpodobně neubráníte), tak se zas tak moc nestane. Při vyšších obtížnostech je prakticky nemožné zničit všechny (neustále přibývající) droidy, proto je mnohem reálnější vyhrát na body, za každého zabitého droida totiž obdržíte nějaký ten bodík a stovka se časem nastřádat dá.

 

5. Paradise Valley

Cíl v této mapě je prozaický. Kromě vašich jednotek, které si na začátku vybavujete, vám (jak zjistíte po nákupu při umisťování jednotek na mapu) přibude ještě jeden voják, a to Corporal Hansen, který je vybavený světelnou šavlí, automatickou zbraní MK-1 s jedním zásobníkem, slušným štítem a především zařízením, které se honosí mnohoznačným názvem SECURITY DEVICE. Vaším úkolem je pronést bez úhony tento SECURITY DEVICE skrz džungli k pravému okraji mapy, přičemž nezáleží na tom, který voják ho tam donese. Tato mapa je velmi specifická několika aspekty. Zajímavé je například, že pouze a jedině v této mapě nestačí k vítězství zabít všechny nepřátelské jednotky (navíc ne že by to bylo reálně možné, protože se velmi rychle obnovují). Velmi zvláštní je také to, že se zde setkáváme vlastně se dvěma oddělenými mapami nad sebou. Po spuštění SCANNERu zjistíte, že v horní části mapy je vidět džungle, zatímco ve spodní jakési bludiště, které zdánlivě nemá s horní částí žádný kontakt. Omyl, jak později zjitíte. Bludiště je podzemní komplex, který probíhá pod samotnou džunglí a lze se do něj dostat z některých specifických políček, která vás přenesou dolů do spodní části mapy. Představte si jako byste se propadli. Zpátky to ovšem stejnou cestou už nejde, ale naštěstí v bludišti jsou zase podobná místa, která vás přenesou zpět na odpovídající místo do džungle, samozřejmě také pouze jednosměrně. Těchto "teleportů" lze ve hře velmi zhusta využívat a troufám si říci, že je to i nutné. Ale nemylte se, žádný teleport vás nepřenese ani o metr dopředu (doprava), ovšem naštěstí ani dozadu (doleva). Slouží opravdu pouze k pohybu mezi oběma částmi mapy (nahoru a dolů).

 

Jak tato místa najdete? No, buď náhodou (vstoupíte s vojákem na políčko a voják se zčistajasna ocitne někde úplně jinde), anebo tak, že budete projíždět kurzorem jednotlivá políčka mapy. Teleporty se poznají podle toho, že ačkoli vypadají jako normální země (GROUND), tak na rozdíl od ní při najetí kurzorem neukazují v položce MAP žádný text, což žádný jiný typ terénu nedělá (vždycky se tam objeví aspoň TREE, ROCK, WATER, nebo tak něco). Dalším specifikem jsou zde klíče a truhly. V horní části mapy (džungle) se nachází truhla (nezamčená), ve které je klíč. Je to klíč od všech truhel na mapě, jinými slovy s ním můžete libovolnou truhlu odemknout nebo zamknout. Jedním z teleportů se můžete přenést dolů do místnosti ve spodním bludišti, kde je další truhla (opět odemčená) a v ní další klíč. To je pro změnu klíč od všech dveří na této mapě. Z této místnosti se nelze dostat jinak než za použití tohoto klíče (protože jediná další cesta je skrze zamčené dveře, jiný takový klíč na mapě není a teleport, kterým jste se sem dostali, je jednosměrný, stejně jako všechny ostatní), takže se do této místnosti jinak nedostanete. Pokud se ovšem ocitnete ve spodním bludišti s oběma klíči v kapse, pak se snažte objevit další teleport, který vás přenese opět nahoru do, řekněme, kamenné ohrady se dvěma zamčenými truhlami. Jeden klíč použijte k odemčení truhel, druhý na dveře. A vida, v truhlách je spousta užitečných věciček, které pravděpodobně ani nepoberete, nakonec to možná stálo za tu námahu! Zbytek cesty doprava už by měl být značně jednodušší.

 

Vašimi oponenty zde jsou zvířata. Jednoduché? Tak na to zapomeňte. Zejména otravné žáby (VENEMOUS SPLURGE) jsou opravdu nebezpečné. Jejich zbraň (VENEMOUS SPIT) přesností snad předčí i MK-1 a zásah velmi často znamená smrt, štít neštít. Přičtete k tomu skutečnost, že po zabití se v džungli za chvíli za každou zabitou žábu objeví nová, vezměte v úvahu že žabky se zcela nefér mohou pohybovat i skrz keříky, zatímco vy je musíte pracně odstraňovat střelbou, šavlí nebo granátem, pak dojdete k (správnému) závěru, že bude mnohem jednodušší to vzít spodem, kde jsou pouze čtyři SECTOIDé a jeden WATER DWELLER. SECTOID ze všech těchto zvířat asi nejvíc připomíná regulérní jednotku, pravděpodobně proto, že útočí regulérními zbraněmi (MARSCEC AUTOGUN), bohužel ovšem, stejně jako u ostatních zvířat, není možné si po jeho zabití tuto zbraň vzít. Pozitivní u nich je, že ti se už znovu po odstranění neobjeví (na rozdíl od ostatních zvířat). Třetí stvoření, WATER DWELLER, se pohybuje, jak už jeho jméno naznačuje, pouze ve vodě, takže s ním bude snadná práce, stačí ho hezky v klidu zlikvidovat ze břehu, kam nemůže, a pak v klídku proběhnout vodou, ale raději rychle než v klídku, než se objeví znovu. Pokud vás takový "medvídek" zastihne ve vodě, zjistíte, že dostat od něj ránu může být horší, než dostat zásah z HEAVY LASERu. Co se výzbroje týče, oproti předchozí mapě nic převratného, žádná novinka. Opět je tu k dispozici MS AUTOCANNON (a zde má nepoměrně větší využití zejména v pročesávání keříčků, ovšem opět pozor kam střílíte ), MK-1, AP50ky či AP75ky a další zbraně. Všechny ceny víceméně zůstávají stejné jako v minulé mapě.

 

6. The Stardrive

Vaše Sedmá brigáda má obtížný úkol, musí získat Stardrive skupiny Inženýrů, kteří se skrývají v komplexu chráněném pancéřovanými dveřmi. Na vaší straně je slušný počet jednotek, máte osm vojáků. Soupeř je ovšem dobře schovaný a navíc venku patrolují nebezpeční COMBAT DROIDS, se kterými jsme se už setkali v první mapě. Jsou sice pouze čtyři, ale objevují se po zničení za určitý interval znovu. Musíte se přes droidy probít až k bludišti, nacházejícím se v pravé části mapy, nějakým způsobem zničit vstupní dveře (jedny nebo vícery), vevnitř získat Stardrive (má ho u sebe jeden z Inženýrů, nejlépe tedy zabijte všechny a pak prohledejte mrtvoly , po čase zjistíte, že ho má u sebe vždy jeden a ten samý) a vrátit se i se Stardrivem zpátky k levému okraji mapy, kde jste začínali.

 

Ve výzbroji jsou oproti předchozím mapám výrazné změny. Nejpodstatnější rozhodně je, že se nám tu objevuje vylepšená verze MK-pušky, a to MK-2! Její přesnost je opravdu fenomenální. Dobrý střelec s ní sejme droida doslova přes celou mapu, a to nezřídka i na první ránu. Její cena tomu ovšem přirozeně taky odpovídá. Pak se nám tu objevuje KASTEC RIFLE, která ovšem nestojí moc za řeč, nějaké ty pistolky, které váš určitě taky zajímat moc nebudou , starý dobrý raketomet a v neposlední řadě tu máme H50 LASER GUN. Tato zbraň už není tak docela k ničemu jako její předchůdkyně L50 a L80, vyzkoušejte ji. Zjistíte, že bohužel zmizel MS AUTOCANNON, na který jste si už možná docela zvykli, ale zato se nám tu objevují nové granáty. AP50ku vystřídala AP60ka (lepší kvalita za stejnou cenu, proč ne?) a je zde zbrusu nový granát AP100, který nahradil starý AP75, ovšem tento stojí osm kreditů. V této mapě je ovšem užitečnost tohoto granátu značně diskutabilní, protože tu není žádná jednotka ve stylu BATTLE DROIDa ze čtvrté mapy, zkrátka není tu nic, co byste neustříleli obyčejnými zbraněmi, případně neudolali obyčejným AP60 granátem. Doporučuji neplýtvat na AP100 penězi a koupit si raději dvě AP60tky, případně zásobník k MK-2 \"\". Při vyzbrojování především uvažte, čím rozbijete pancéřované dveře. Obyčejnou puškou ani granátem to nejde (ano, čtete správně, ani AP100 s nimi nic nesvede!) a pokud nebudete mít čím je rozbít, nedostanete se dovnitř. K tomuto účelu můžete použít buď LASER CUTTER (laserová pila, k dispozici pouze na této mapě), která je ovšem dost drahá a dost těžká, anebo LIGHT SABRE (světelná šavle), která je sice lehká a levná a navíc se hodí i na souboj tváří v tvář, ale i když ji dáte do ruky skutečnému borci, může mu trvat klidně několik kol, než s ní dveře zničí!

 

Na tomto místě bych rád upozornil na poručíka Stonea, pravděpodobně nejlepší kandidát na tuto špinavou ruční práci . Dále počítejte s nepříjemnými droidy po cestě. Obvykle je nejlepší zničit je všechny hned ze začátku a potom rychle bez zastavování utíkat doprava, co možná nejrychleji se prořezat skrze dveře a schovat se vevnitř (což je sice tak trochu z bláta do louže, protože vevnitř jsou pro změnu Inženýři, ale ti se alespoň neobjevují znovu, když je zabijete a navíc je tam přeci jen lepší terén pro obranu). Dá se to stihnout dřív, než se droidi znovu objeví. Jakmile budete vevnitř, dávejte si zatracený pozor, protože tam na malém prostoru je dost soupeřů (je jich osm stejně jako vás), někteří jsou dobře vybaveni (MK-2 není žádná výjimka) a někteří mají i slušné štíty. Zabijte je a prohledejte. Až najdete Stardrive, na nic nečekejte, otočte se na obrtlíku a rychle pryč. Na zpáteční cestě budete muset droidy s největší pravděpodobností zničit znovu. Nakupte za tím účelem na začátku nějaké granáty nebo dobré zbraně na dálku. Pobijte je a hurá doleva! K úspěšnému splnění úkolu stačí, aby kterákoli jednotka se Stardrivem v ruce nebo batohu zůstala na konci kola stát u levého kraje mapy.

 

7. Laser Platoon

A dostáváme se k sedmé a poslední mapě této skvělé hry a tou je Laser Platoon, kde si vpravdě užijete toho nejlítějšího souboje vůbec. Tato mapa by mimochodem byla jako stvořená ke střetnutí dvou zhruba stejně dobrých hráčů (multiplayer), protože v ostatních mapách má vždy jeden z hráčů výhodu, zatímco tady ne. Ovšem kdyby tam nebyla menší chybka, která způsobí, že čert ví proč, je ARMOURY DROID hráče č.1 pro hráče č.2 naprosto nezničitelný jakoukoli zbraní (evidentně bug). V single playeru (tj. když za druhou stranu hraje počítač) ovšem hráč č.1 (tedy vy) žádného ARMOURY DROIDa nemá, takže tento problém odpadá. Co je zde účelem? Jak jednoduché, zcela zlikvidovat protivníka. Ano, nic více, nic méně. Tato mapa je ovšem zvláštní tím, že oběma stranám přibývají posily! Správně, čtete dobře. Konečně i vám, pokud vám někdo zabije vojáčka, po nějaké době přibude voják nový. Ovšem má to několik háčků. Za prvé, nový voják bude mít vždy stejnou výzbroj, KASTEC RIFLE, která nestojí za moc, a vždy stejný štít, totiž štít číslo 2, a to nezávisle na typu a výzbroji jednotky, kterou vám zabili a kterou má tato nová jednotka nahradit. Za druhé, nový rekrut se objeví vždy úplně na kraji mapy (v levém horním rohu), takže pokud boj zrovna probíhá vpravo dole (což je dost pravděpodobné), bude vám připadat, že uběhly roky, než se zapojí do bitky. Potom zpravidla zjistíte, že je natolik vyčerpaný, že se sotva vleče. Za třetí, ono to netrvá donekonečna, aspoň z vaší strany ne. Posily časem přestanou chodit, takže šetřete jednotky, opravdu jich nemáte nekonečno.

 

Váš soupeř má oproti vám několik nesporných výhod. Nespočívá to v mapě, která je naprosto symetrická, ale především v jednotce, která se pyšní názvem ARMOURY DROID a je to vcelku drsný tančík s AUTOCANNONEM jako jedinou (ale více než postačující) zbraní. Jinak má soupeř stejný počet lidí jako vy, ovšem jeho druhá výhoda je ta, že mu jednotky přibývají rychleji a hlavně donekonečna, takže abyste ho potřeli úplně, je nezbytné ho zatlačit až na místo, kde se mu jednotky objevují, a tam je během jednoho kola rychle všechny vyhladit. Za tímto účelem máte za prvé nejvíc jednotek, kolik jste jich vůbec kdy měli k dispozici, a to devět. Všichni mají anonymní označení REBEL TROOPER, takže se mezi nimi opravdu "výborně" orientuje , a za druhé staronovou zbraň, kterou je již zmíněný AUTOCANNON. Jeho vlastnosti jsou víceméně stejné jako u MS AUTOCANNONu, ale tady pro něj mluví jedna významná věc. Dá se s ním docela použitelným způsobem sejmout ARMOURY DROID. Jinak je zbytek arzenálu zcela totožný s arzenálem minulé mapy, a to včetně cen.

 

Zde je možné použít rozmanité množství strategií a o žádné se nedá říct, že je zcela dobrá nebo zcela špatná. Například i když dáte všem štít číslo 4 a žádné zbraně, pořád ještě máte šanci na výhru (ano opravdu!), i když dost malou . Držte se obecných taktických pravidel a budete mít úspěch. Od všech mrtvých kromě ARMOURY DROIDa se tu dají sebrat zbraně a protivníci mají často zbraně dobré. Několik jich má KASTEC RIFLE, zejména všechny nové posily, pár jich má MK-2 (někdy i se zásobníky), které jim rychle zabavte \"\", jeden má KASTEC AUTOGUN, což není tak špatná zbraň, a jeden H50 LASER GUN + zásobníky, která se vám bude taky hodit zejména díky tomu, že jedna střela v AUTO mode stojí pouhý 1 AP a přitom je podstatně přesnější než HEAVY LASER. ARMOURY DROID se dá zničit množstvím zbraní, od zmíněného AUTOCANNONU pres AP100 nebo AP60 granáty (ale jeden nestačí!) až po siláka s LIGHT SABRE a střelce s MK-2, ale u posledně jmenovaných jděte raději už pokud možno na alespoň trochu "načatého" droida a zezadu, protože tam má nejslabší štít.

 

Ostatní zničíte klasickým způsobem. Doporučuji rozptýlit jednotky po mapě (ale tak, aby nebyly příliš daleko od sebe, aby si v případě potřeby mohly zaskočit na pomoc) a postupně pročesat mapu (zejména levou a horní polovinu) až tam nikdo nezbude a všechny nepřátelské jednotky zatlačíte do pravého dolního rohu. Tam je chvilku nechte a zkonsolidujte své síly, připravte se na finální úder a zejména se pokuste zničit ARMOURY DROIDa, pokud se vám to ještě nepodařilo. A pak udeřte, ale opatrně. Zatlačujte soupeře raději pomalu a postupně, vždy nechte alespoň jednoho vojáka ať vás kryje pomocí opportunity fire a nezapomeňte krýt všechny cesty, aby vám soupeř neunikl nechráněným východem a nenapadl vás zezadu! V této fázi pozor na AUTOCANNON, doporučuji raději moc nepoužívat, protože se dá předpokládat, že budete mít hodně jednotek na jednom místě a jeden neopatrný výstřel z AUTOCANNONu může taky znamenat hromadné harakiri. Mimochodem, klíčová místnost vpravo zhruba v polovině výšky mapy obsahuje značné množství výbušnin, které vám mohou značně ulehčit život (a soupeřovi znepříjemnit, ba spoustě jednotek zcela odebrat ), když do nich ve správný okamžik střelíte. Ať už se vám to však podaří nebo ne, doporučuji je odbouchnout dřív, než do místnosti napochodujete s množstvím svých jednotek, nebo se vám může lehce stát, že vám totéž, i když třeba nevědomky, provede soupeř.

 

Na úplný závěr ještě jeden odkaz. Pokud vám angličtina nečiní problémy, můžete si odtud stáhnout podrobný manuál k této výtečné strategii.

 

Podrobná mapa

   

Obrázky ze hry

   

Odkazy na další zdroje

Vyhledat další informace na serveru World of Spectrum.  Popis a stažení hry, ke které se váže tento návod.  Vyhledat rady, návody, cheaty a pouky na serveru The Tipshop.

Publikováno: 26. 3. 2003 | Autor: Miroslav Cvach | Vložit nový komentář...

Prozatím nebyl vložen žádný komentář.

 

 
 
Poslat e-mail autorovi stránek ... pavero(a)post.czNahoru ...
  Speccy.cz
Valid HTML 4.01 Transitional TOPlist