English Česky
  

 

aktualizováno:

 

Přispějte na provoz.

 

 

Aktuální komentáře
Hero Quest 1-2 (5)
Rick Dangerous 1-2 (20)
Cookie (4)
Sabre Wulf (5)
Tetris 1-4 (14)
R-Type (38)
Sprouty (1)
Draughts Genius (1)
Emlyn Hughes Inter... (8)
další ...

 

 

důležité odkazy:
Všechny nedávno vydané hry na jednom místě.
Největší archív o ZX Spectru a vše kolem něj na světě.
Největší databáze pouků, rad a návodů.
RZX videa - kompletní herní průvodci.
Mapy tvořené přímo z herních obrazovek.
České a slovenské speccy hry.

 

Potsworth - návod

Potswort je hra od firmy Hi-Tec Software z roku 1992. Tato hra se však nezařazuje mezi průměrné hry, které do té doby tato firma produkovala, ale její grafika, zpracování, hratelnost a nové nápady, ji řadí mezi kvalitní herní tituly. Celá hra se skládá z pěti zón. V každé zóně vystupuje jako hlavní hrdina jeden z členů party, která je tvořena dvěma děvčaty, dvěma chlapci a psem Potsworthem. Parta je rozdělena a uvržena do spletitého labyrintu, odkud se musí nějakým způsobem dostat. A to už je úloha pro vás hráče.

 

1. LEVEL - THE CAVE ZONE
Hrdinkou této zóny je Rosie, která má velmi pronikavý hlas. Když zakřičí na nepřátele, tak ti se rozletí na malé kousíčky. Někteří protivníci jsou však odolní i vůči tak pronikavému hlasu, proto musí Rosie velmi opatrně útočit na pozemní potvory. Rosie začíná při dveřích k východu z jeskyně, které jsou však zatím zamčené. Už při prvních krocích Rosie zakopne o velkou těžkou bednu, kterou může před sebou tlačit. Bedny jsou jedním ze základních předmětů, bez kterých by se hra nedala dokončit. Je totiž zapotřebí je házet na řídící vypínače. Po pádu se rozbijí, což je nutné mít na paměti. Řídící vypínač spustí výtah, popřípadě otevře průchod do další části hry, kde jsou ukryté potřebné předměty. Při hledání těchto předmětů vás ohrožuje velké množství nepřátel, kterými jsou netopýři, letadla, roboti, chodící pistole či rotující a poskakující sudy. Netopýři nejprve visí a drží se nohama stropu, ale jakmile vás spatří, bez váhání na vás zaútočí svými ostrými pařáty. Letadlo hlídkuje na vymezeném teritoriu a při střetu s jeho vrtulí vám pořádně ubude energie. Ani roboti nemají rádi návštěvy ve svém okolí. Nedoporučoval bych je ničit, protože Rosie si s nimi většinou nedovede poradit. Sudy se však dají zneškodnit poměrně jednoduše. Chodící pistole se dají rozdělit na střílející a nestřílející. V kombinaci s jiným protivníkem jsou střílející pistole nepříjemným společníkem. Ve hře vás ohrožují i nenápadné, ale o nic méně nebezpečné, ostré kůly, které se střídavě vystrkují ze země. Proto doporučuji každou místnost důkladně prohlédnout. V bludišti najdete i velké množství předmětů, které vám zvyšují skóre. Ze začátku se zdají být zbytečné, ale když nasbíráte 20000 bodů, přibude vám jeden život, což se vždycky hodí. Na ničení protivníků existují dva způsoby. Stlačením FIRE vydá Rosie pronikavý zvuk, který smete vše, co mu stojí v cestě. Druhou možností je likvidace nepřátel skokem na ně. Někteří protivnicí jsou navíc nezničitelní, což bohužel zjistíte až ve chvíli, když už je pozdě. Úkolem Rosie je najít v bludišti všech šest předmětů (zobrazují se na panelu vpravo dole). Po jejich shromáždění se pak musíte vrátit na start a projít dveřmi, u kterých jste začínali. Počítač vám ještě přidá 5000 bodů a hurá do druhé zóny.

 

2. LEVEL - THE SUPER ZONE
V této zóně máte pod kontrolou Nicka, který má další nové schopnosti. Tyto schopnosti se dají předpovědět již z názvu samotné zóny, tím mám namysli, že Nick zde vystupuje v roli Supermana. Jeho zbraní je stejně jako v prvním díle skok na nepřítele. Na rozdíl od Supermana, Nick může létat pouze do určité výšky. Létání je realizování pomocí tlačítka FIRE, avšak je nutné ho použít až ve výskoku při stoupání, v jiné poloze totiž nemá uplatnění. Abyste se dostali co nejvýše, je potřeba opakovaně stlačit tlačítko FIRE. Pak se ocitnete i v místech, kam se za běžných okolností nedá dostat. Nick začíná na dně hluboké šachty, z které musí doslova vyskákat až nahoru, kde se nacházejí dveře ven. Střetnete se tu opět s množstvím věcí, které navyšují skóre, bohužel si zde však vyděláte maximálně na jeden život. Hned v úvodu vás potěší jeden 250-bodový příspěvek. V této zóně znovu narazíte na letadla, ale s tím rozdílem, že vás některá z nich zasypávají bombami. Nepřehlédnete ani roboty, jejichž sortiment se podstatně zvětšil. Postraší vás gilotiny, pod kterými musíte nepozorovaně proklouznout, a ještě velké množství dalších nepopsatelných objektů vám bude bránit v cestě nahoru. Pohyblivé pásy byly vystřídány kyvadlovými lanovkami, k výtahům se přidaly sací potrubí, které vás bez námahy přesunou do vyššího patra, popřípadě vás vrátí zpět dolů. Těžké bedny jsou zastupovány závažími, které může Nick vzít a libovolně je přenášet. Je nutné mít ale na paměti, že pokud nesete závaží, nelze používat sací roury. Opět musíte házet závaží na řídící vypínače, čímž spustíte výtahy, kyvadlové lanovky nebo otevřete dveře. Závaží se však pádem na vypínač zničí. Mají ale i druhou funkci. S jejich pomocí můžete ničit nepřátele, stačí když závaží po nich hodíte. Bohužel se i zde vyskytují nezničitelní protivníci, kterým se musíte vyhýbat. V šachtě najdete pouze jeden předmět, s kterým je nutné se dostat k východu. Hra je tak dokonale propracovaná, že když začnete mačkat FIRE ve vrchním bodě výskoku, vyletíte výše, než kdybyste téže tlačítko stlačili v nižší úrovni skoku.

 

3. LEVEL - THE CANDY ZONE
 Zde hlavní úlohu lidí vystřídá pes Potsworth, podle kterého je pojmenovaná celá hra. Tato zóna v překladu znamená zónu cukrovou a prostředí bludiště tomu docela odpovídá. Všechno je tu vytvořené z cukru: cukrové stěny, cukrová podlaha, cukrový strop, cukrové plošinky, dokonce i po zemi běhající různé cukrovinky, které však Potsymu nijak neoslazují život, právě naopak. Při kontaktu s nimi mu ubude energie. Samozřejmě, že autoři mysleli i na něho a po bludišti rozházeli kosti. Trochu mě však zklamalo, že v této zóně tlačítko FIRE znamená pouze sebrání a opětovné puštění závaží, které jsou představována těžkými koláči, které je třeba opět hodit na řídící vypínač. Lepší by bylo, kdyby pes například hryzal okolo sebe. Ve hře se tedy musíte bránit vůči dotírajícím lízátkům, koláčkům, kokosovým koulím a podobným kuchařským výtvorům jen pomocí skoku na ně. Najdete tu však i mnoho nových nápadů, mezi které patří i tuba, z které vystřikuje voda. Tento gejzír vynese Potsyho do nepřístupných míst. I zde je hra dokonale propracovaná, protože nejdříve letí pes rychle nahoru, pomalu zastaví v nejvyšším bodě a potom se zrychlením padá dolů a jako brzdící prostředek používá své velké plachtící uši. Střetnete se tu i s vodními plochami, nad kterými se pohybují výtahy, anebo z nich vykukují neidentifikovatelní tvorové, po kterých můžete rychle přeskákat na druhý břeh. Když se na nich Potsy neudrží, skončí zle, protože dotek s tekutinou mu pořádně ubere z energie. Záměrně jsem tuto látku nazval tekutinou, protože to asi voda nebude, neboť psi umí plavat. Kromě cukrovinek vás ohrožují i kapky, ryby a červíci pohybující se ve vertikálním směru. Potsy musí najít šest věcí, ukrytých v bludišti a objevit cestu ven z cukrové krajiny. Nakonec nechybí ani sladká odměna v podobě 5000 bodů.

 

4. LEVEL - THE RAINBOW ZONE
Malebná krajina je působištěm čtvrtého z pěti nerozlučných kamarádů, Cartera. Pro něho je charakteristické to, že umí velmi pěkně malovat. Všechny věci zobrazí až neuvěřitelně realisticky tak, že se na určitý čas obraz stane skutečností. Jelikož plošiny, po kterých se může Carter pohybovat, jsou velmi vysoko, nakreslí si malé výstupky, po kterých může vyskákat nahoru. Výstupky však po chvíli zmizí, na to je nutné pamatovat. Útočí zde na vás ptáci, deštníky, žáby, létající talíře a různé jiné potvory, které můžete zneškodnit jen skokem na ně. Když se trochu porozhlédnete po bludišti, najdete hodně nových věcí. Duhové cesty, které vedou z jednoho hrnce do druhého, vám umožní dostat se i skrze stěny, které protínají. Ve vzduchu visí obláčky, na které když šlápnete, spadnou dolů na zem. Jiné obláčky slouží pro změnu jako výtahy. Trampolíny vám urychlují cestu nahoru. Po čase narazíte i na elektrická pole, která vám brání v dalším postupu. Jak je odstranit, to byla i pro mě zpočátku záhada. Našel jsem několik řídících vypínačů, kterými se elektřina vypíná, ale nikde jsem neobjevil nějaký předmět, který by se dal na ně hodit. Po velké námaze jsem si všiml, že vypínače jsou umístěny na vyvýšeninách, co v předešlých zónách nebylo zvykem. Zkusil jsem tedy na vypínač nakreslit výstupek a vyšlo to! Bylo po problému a já jsem lehce zdolal ostatní nástrahy. Úlohou Cartera je v této zóně posbírat šest částí obrazu a donést je k plátnu, při kterém jste začínali. Části obrazu jsou jakoby zavěšené pod divnými držáky trčícími ze stropu. Ještě bych se chtěl s vámi podělit o pár rad týkajících se nepřátel. Většina protivníků se nedá zničit, proto útočte velmi opatrně. Zničit se dají všechny chodící potvory, létající deštníky i někteří ptáci. Naopak nezničitelné jsou létající talíře a žáby.

 

 5. LEVEL - THE CARNIVAL ZONE
 Poslední členkou nerozlučné party je Keiko. Malá dívčina, která nikdy neopustí svůj skateboard, na kterém projíždí karnevalovou krajinou. Všichni tu jsou ve svých karnevalových maskách a nikdy se nedá přesně určit, co nepřítel představuje. Hned první nepřítel připomíná malé vajíčko Dizzyho natřené na černo. Keiko ho však rychle zneškodní, protože stlačením FIRE ze sebe vypustí velmi smradlavý plyn (asi jedla fazole . Chudák "malý Dizzy" takový puch nesnese a raději uteče. Po zničení dvou takových protivníků se dostanete k doposavad neznámé věci, kterou je hvězda. Při dotyku s ní vám začne narůstat ukazatel pod energií, který doteď zatím k ničemu nesloužil. To způsobí, že Keiko se vznese do vzduchu a může létat, ale jen na malou chvilku, než ukazatel klesne na původní hodnotu. V bludišti také narazíte na malé caparty, kteří však nejsou příliš přátelští a občas po vás hodí kus dortu, takže to chvílemi připomíná šlehačkovou válku. Caparti však nechodí pěšky, ale mají nazuté kolečkové brusle, na kterých se rychle pohybují. Sem tam rovněž uvidíte vystrkující klaunovu hlavu. Život vám znepříjemňují i květináče, z kterých trčí zaječí uši a které vás bombardují neznámými předměty. Voda z třetí zóny je zde zastoupena ostny trčícími ze země a elektrickými podlahami, které jsou z celé hry nejnebezpečnější. Keiko má za úkol opět najít šest věcí, konkrétně se jedná o pět raket a jednu listinu. Tohle všechno pak musí odnést k velkému cirkusovému stanu na druhé straně labyrintu. Ale to není zdaleka všechno, co vás v této zóně zaujme. Jsou tu i věci, které vám doslova vyrazí dech. Na žádném karnevalu nemůže přece chybět lunapark. A tak i do této krajiny zavítal. Nejprve vás přivítá autodrom, který se zapíná hozením těžké bedny, známé již z první zóny, na řídící vypínač. Na autodromu pak začne projíždět rotující auto. Druhou částí lunaparku je rovněž autodrom, po kterém se proženete v malém autíčku. Když však z auta vypadnete, elektrická podlaha už udělá svoje. Nechybí tu ani ruské kolo, kterým se přepravíte přes nabroušené ostny, další ostny pak překonáte pomocí houpačky. A poslední atrakcí je lanovka, která má dvě přestupné stanice. Pád z lanovky znamená okamžitou smrt, protože na dně neschůdné propasti na vás číhají opět ostny. Třeba ještě připomenout, že všechny tyto části lunaparku se musí zapnout řídícími vypínači. Tento nápad už byl použit například ve hře Roller Coaster, ale s tak dokonalým grafickým zpracováním jsem ho ještě neviděl. Po objevení cirkusu vás už čeká závěrečný efekt v podobě spícího Grand Dozera.

 

Podrobná mapa

   

Obrázky ze hry

   
   
   

Odkazy na další zdroje

Vyhledat další informace na serveru Spectrum Computing.  Popis a stažení hry, ke které se váže tento návod.  Vyhledat rady, návody, cheaty a pouky na serveru The Tipshop.

Publikováno: 27. 7. 2002 | Doplněno: 30. 11. 2002 | Zdroj: BIT 3-4/93 | Vložit nový komentář...

Prozatím nebyl vložen žádný komentář.

 

 
 
Poslat e-mail autorovi stránek ... pavero(a)post.czNahoru ...
  Speccy.cz
Valid HTML 4.01 Transitional TOPlist