English Česky
  

 

aktualizováno:

 

Přispějte na provoz.

 

 

Aktuální komentáře
Boulder Dash 1-4 (5)
Jumping Jack (7)
Kliatba noci (9)
Journey to Another... (1)
Jonny Quest (2)
Scooby Doo in the ... (1)
Johnny the Ghost (1)
Jungle Warrior (1)
Jméno růže (5)
další ...

 

 

důležité odkazy:
Všechny nedávno vydané hry na jednom místě.
Největší archív o ZX Spectru a vše kolem něj na světě.
Největší databáze pouků, rad a návodů.
RZX videa - kompletní herní průvodci.
Mapy tvořené přímo z herních obrazovek.
České a slovenské speccy hry.

 

Sentinel - návod

Cílem hry je zničit Sentinela (absorbovat ho), na jeho místě vytvořit vlastního robota, přenést se do něj a hyperprostorovým skokem se přenést do dalšího světa.

 

OVLÁDÁNÍ
Keyboard
Sinclair
Kempston
Cursor/Protek

 

S, D - otáčení doleva, doprava 
K, M - otáčení nahoru, dolů 
U - otočení o 180° 
SPACE - přepíná kurzorový/otáčecí režim
A - absorbovat objekt 
T, B, R - vytvořit strom, blok, robota 
Q - transport do vybraného robota 
H - hyperprostorový skok 
Z - zapnout/vypnout zvuk 
C, V - přepíná barvy inkoustu
P - pauza 
ENTER - pokračování hry po pauze
BREAK - ukončení hry

 

START HRY
Předem bych předeslal, že hru je lepší nahrát v 48k módu. Ve 128k módu funguje sice taky, ale přijdete o exotický scrollující text v horním okraji (borderu)! Pokud tedy používáte emulátor, který horní okraj vůbec nezobrazuje (například X128 v normálním display mode) nebo který neumí správně takovéto efekty zobrazovat, nic neuvidíte, což bude rozhodně škoda . Nicméně zdařilé hudební 48k efekty od Tima Follina budou fungovat v obou módech. Po nahrání hry a zvolení ovládání (doporučuji klávesnici, protože ji budete potřebovat tak jako tak) zadáte číslo mapy, ve které chcete začít, a její osmimístný vstupní kód. Stisknutí pouhého ENTERu bez vyplnění čísla vybere automaticky první mapu (č. 0000), která jediná nemá vstupní kód (no, má, ale není třeba ho zadávat). Map je celkem deset tisíc (0000-9999), takže je velmi nepravděpodobné, že byste někdy všechny prošli \"\". Na této stránce se nachází nepřeberné množství vstupních kódů, stačí si jen vybrat. Po výběru mapy si ji můžete v klidu prohlédnout v celkovém 3D náhledu, kvůli malému rozlišení a měřítku to ale není moc přehledné. Stisknutím libovolné klávesy hra začíná.

 

HRACÍ MECHANISMY
Ocitáte se v opravdu bizarním světě. Je tvořen jednou velkou skálou, jejíž vodorovné části jsou rozděleny do políček ve stylu šachovnice v různých výškách, po mapě jsou náhodně rozmístěny stromy a celému světu vládne Sentinel, robot stojící na nejvyšším místě. Vaším úkolem je Sentinela zničit. Ne ovšem zrovna ve hrách obvyklým způsobem, musíte ho totiž absorbovat. Vy se na začátku nacházíte (na rozdíl od Sentinela) v nejnižším bodě mapy v těle robota. S robotem se můžete otáčet (všemi směry, tedy i nahoru/dolů), nemůžete se s ním hýbat, ale můžete na dálku absorbovat a vytvářet objekty. Mimo jiné i další roboty, do kterých se potom můžete přenést (a absorbovat zase svého původního robota), což je jediný způsob pohybu po mapě. Za účelem vytváření předmětů máte k dispozici několik jednotek energie, jejíž množství vidíte po celou hru v levém horním rohu obrazovky. Můžete vytvořit strom (bude vás to stát jednu jednotku energie), blok skály (2 jednotky) nebo robota (3 jednotky). Cokoli z toho můžete opět absorbovat s tím, že vám adekvátní množství energie opět přibude. Přenos energie je dokonalý, nedochází k žádným energetickým ztrátám , tudíž když cokoli vytvoříte a zase absorbujete, máte na konci stejně energie jako na začátku. 

 

Vytváření i absorbování objektů probíhá tak, že se přepnete do kurzorového módu, najedete křížkem na čtverec, na kterém stojí/má stát objekt, který chcete absorbovat/vytvořit, a stisknete požadovanou klávesu ("A" pro absorbování, "T", "B" nebo "R" pro vytvoření odpovídajícího objektu). Z toho vyplývá, že vytvářet i absorbovat objekty můžete, pouze když vidíte na políčko, na kterém objekt stojí (nebo kde ho chcete vytvořit), a to je vlastně alfa a omega této hry. Abyste totiž mohli absorbovat Sentinela, musíte se napřed dostat tak vysoko, abyste viděli na piedestal, na kterém se nachází! Z tohoto pravidla ale existuje jedna výjimka, kterou je blok. Když vytvoříte blok (na políčku, které vidíte), můžete ho nejen kdykoliv absorbovat, aniž byste už viděli na políčko, na kterém stojí (stačí najet kurzorem na blok samotný), ale především na něj můžete postavit další objekt, například robota (nebo další blok), a k opětovnému absorbování obojího vám postačí, když na blok uvidíte zespoda. Najetím kurzoru na blok a tisknutím "A" postupně absorbujete nejdřív objekt stojící na bloku a pak blok samotný. Navíc se bloky dají stavět donekonečna na sebe, takže výška vaší "věže" je limitována pouze energií, kterou disponujete. Jak už bylo řečeno, robot se nemůže pohybovat. Jediný způsob, jak se můžete přemístit, je vytvořit nového robota a přesunout se do něj (tlačítkem Q). Po přemístění vidíte očima nového robota, který se bude dívat přímo na robota starého (kterého můžete - a měli byste - opět absorbovat, abyste vyrovnali ztrátu energie způsobenou vytvořením robota, do kterého jste se přemístili). Abyste mohli postupovat efektivně na vyšší a vyšší místa, máte k dispozici zmíněné bloky, které lze vršit na sebe a robota postavit na úplný vrcholek. O energii přijdete pouze dočasně, protože po přemístění do dalšího robota můžete původní bloky i robota opět absorbovat. Navíc čím jste výš, tím větší část mapy vidíte shora a můžete zvětšovat své zásoby energie absorbováním stromů, kterých je na každé mapě zpravidla spousta.

 

Jednoduché? Ano, nebýt Sentinela na vrcholu. On tam totiž jen tak nestojí a nečeká, až si ho dáte k snídani. Neustále zaznamenává tok energie, a jakmile zaznamená nějaké jeho porušení, které způsobíte vy absorbováním nebo vytvořením prvního objektu hned po startu hry, začne se v pravidelných intervalech na svém podstavci pootáčet kolem dokola a hledat narušitele. Když se do jeho zorného pole dostane jakýkoli objekt, který obsahuje více než jednu jednotku energie, tedy cokoli jiného než strom, Sentinel pozastaví své otáčení a začne z objektu energii vysávat, přičemž získanou energii v sobě nestřádá, ale hned ji rozmisťuje po mapě v podobě dalších náhodně vytvořených stromů. Pokud tedy někde objeví například robota, změní ho na blok a zároveň postaví někde na mapě strom, poté změní blok na strom a opět postaví někde jinde další strom, a pak... no, pak už nic. Strom, který byl původně robotem, tam už nechá, protože ten už na menší stromečky rozložit neumí . Když uvidí Sentinel více objektů na sobě, bude je rozkládat postupně shora dolů, dokud nezůstane jen ten jediný základní strom a spousta dalších kolem, které Sentinel vytvořil ze získané energie. Pokud ovšem uvidí jen vršek nastavěných bloků, rozloží pouze ty, které vidí a které mu nezakrývá skála. I pro Sentinela navíc platí, že objekt může absorbovat, pouze když vidí na políčko, na kterém stojí, takže pokud uvidí robota, ale políčko, na kterém stojí, mu bude zakrývat skála, pak ho nedokáže rozložit. 

 

A co se stane, když uvidí vás, tedy robota, ve kterém zrovna v tu chvíli jste? Především to okamžitě poznáte podle indikátoru vpravo nahoře (proužek zrnění podobného nenaladěné televizi), vše je doprovázeného zvukem, který tedy rozhodně nepřeslechnete. Navíc vám začne v několikasekundových intervalech ubývat energie. Jediná záchrana je urychlený transport do jiného robota. Pokud ale nemáte v dohledu žádného vytvořeného a nemáte ani dost energie na to, abyste ho vytvořili, můžete se už jen trpně dívat, jak vám mizí poslední špetky energie, až se vám svět doslova rozpadne před očima. Sentinel vyhrál. Častěji ale nějakou tu energii ještě máte, a proto se budete snažit co nejrychleji vytvořit robota a přenést se do něj. Může se ale stát, že ačkoli energii zatím máte, nemáte robota kde vytvořit, anebo nemáte dost času, abyste se rozhlíželi po vhodném místě. V takovém případě zbývá poslední možnost, jakási záchranná brzda v podobě hyperprostorového skoku (tlačítko "H"). Náhodně vytvoří robota někde na mapě a přenese vás do něj. Také se vám odebere odpovídající díl energie, který musíte mít, jinak to byla poslední věc, co jste v tomto životě udělali. Nikdy to však nebude výš, než jste stáli původně a s velkou pravděpodobností (i když ne nutně) to bude spíš o něco níž, pokud to ještě jde . Navíc je pravděpodobné, že z nového místa neuvidíte na svého původního robota, takže nebudete mít možnost ho absorbovat a tím pádem přijdete o energii. Nicméně i kdybyste ho nakrásně viděli a dokonce viděli i podložku, na které stojí, tak ho stejně Sentinel okamžitě po tom, co jste z něj zmizeli, začne rozebírat a můžete s ním maximálně soutěžit, kdo z vás dvou stihne z nastavěné věže vysát víc energie. 

 

Ke zvláštní situaci dojde, když Sentinel vidí robota, ve kterém zrovna jste, ale nevidí políčko nebo blok, na kterém stojíte. Poznáte to podle toho, že vám bude "zrnit" pouze polovina ukazatele. V takovém případě Sentinel promění nejblíže stojící strom v malou, nebezpečně vypadající potvůrku, která opravdu taky nebezpečná je, otočí se směrem na vašeho robota (podstatně rychleji, než se otáčí Sentinel) a přinutí vás k nedobrovolnému hyperprostorovému skoku (podmínka s energií stále platí, pokud nemáte dost energie na robota, sbohem). Máte v takovém případě tři možnosti. Buď se necháte trpně přenést bůhvíkam, což není ten nejlepší způsob, nebo se přenesete radši rychle někam sami, což má tu výhodu, že si můžete v rychlosti alespoň vybrat místo, anebo, a to je nejlepší, dotyčnou potvůrku zneškodníte absorbováním rychleji než ona vás, v tom případě ale musíte samozřejmě opět vidět na políčko, na kterém stojí. Aby to nebylo tak jednoduché, může Sentinel mít v dalších světech ještě pomocníky (Sentry). Ti vypadají poněkud odlišně, stojí zpravidla o něco níže než Sentinel samotný, a proto není tak těžké je zlikvidovat (stejným způsobem jako Sentinela samotného), nicméně zejména ze začátku dokážou velmi znepříjemnit život, protože se také otáčejí na způsob Sentinela, jsou také schopní odčerpávat vaši energii a ve větším množství můžou natolik pokrýt mapu, že se vám může stát, že se na mapě zkrátka nebudete mít kam vrtnout, aby vás někdo nevysával. Na začátku máte k dispozici deset jednotek energie, což není moc, vystačí to jen na tři bloky a robota s tím, že vám zbude poslední jednotka energie. Naštěstí můžete po mapě svoji nashromážděnou energii zvyšovat absorbováním stromů, které jsou rozmístěny po mapě. Strom můžete i vytvořit, ale vytváření stromů vám pravděpodobně ve hře nikdy k ničemu nebude .

 

Podrobná mapa

   

Obrázky ze hry

   

Odkazy na další zdroje

Vyhledat další informace na serveru Spectrum Computing.  Popis a stažení hry, ke které se váže tento návod.  Vyhledat rady, návody, cheaty a pouky na serveru The Tipshop.

Publikováno: 23. 5. 2003 | Autor: Miroslav Cvach | Vložit nový komentář...

Prozatím nebyl vložen žádný komentář.

 

 
 
Poslat e-mail autorovi stránek ... pavero(a)post.czNahoru ...
  Speccy.cz
Valid HTML 4.01 Transitional TOPlist