English Česky
  

 

aktualizováno:

 

Přispějte na provoz.

 

 

Aktuální komentáře
Proxima - kompletn... (2)
Bobby Bearing (1)
Jet-Story (18)
Podraz 3 (10)
Spin (14)
Swords of Bane (1)
Rabid Mower (1)
Zodiac Strip 1-2 (3)
Yogi Bear (1)
další ...

 

 

důležité odkazy:
Největší archív o ZX Spectru a vše kolem něj na světě.
Všechny nedávno vydané hry na jednom místě.
Největší databáze pouků, rad a návodů.
RZX videa - kompletní herní průvodci.
Mapy tvořené přímo z herních obrazovek.

 

Ultrasoft - převod kazetových originálek do PC

Převod kazetových originálek do PC není za normálních okolností nic složitého. V prvním kroku stačí propojit přes audio kabel váš magnetofon (v ideálním případě rovnou ZX Spectrum +2) s PC přes 3.5mm jack konektor na zvukové kartě, do kterého se standardně připojuje mikrofon. Přes nějaký audio editor (osobně používám GoldWave) se následně „vypíská“ audio záznam z kazety, který se uloží jako soubor s příponou *.VOC, s parametry 8-bit mono, 44100 Hz. Pro převod *.VOC souboru do formátu TZX se nejčastěji používá utilita MakeTZX. Ta obsahuje grafické rozhraní, kde se zadá cesta ke vstupnímu souboru, pojmenuje se výstupní soubor, zapne se případná autodetekce různých loaderů a odstartuje se samotný proces. Pokud nahrávka na kazetě nebyla poškozena, můžete se obvykle těšit na výsledný TZX soubor, který bez problémů nahrajete do emulátoru.

 

Slovo obvykle jsem uvedl záměrně. Tvůrci her se často předháněli v tom, aby co nejvíce ztížili uživateli možnost kazetu zkopírovat. Všechny ochrany proti kopírování, co byly za řadu let vymyšleny, samozřejmě utilita MakeTZX pokrýt nemůže, což je i případ ochrany, která byla použita u téměř všech kazetových originálek firmy Ultrasoft. Jejím autorem je Slavomír Lábsky, alias Busy. Její princip spočívá v tom, že hlavička i tělo každého bloku jsou úmyslně prodlouženy o čtyři bity. Z této dvojice se následně sestavuje dekódovací bajt (čtyři bity z hlavičky + čtyři bity z těla), pomocí kterého se každý blok musí nejprve dekódovat. Běžný kopírovací program ovšem načítá pouze celé bajty a tyto koncové půlbajty jednoduše ignoruje. Bohužel stejným neduhem trpí i utilita MakeTZX. Pokud se výsledný TZX soubor pokusíte nahrát do emulátoru, objeví se obligátní hláška o nelegální kopii, doprovázená nepříjemnou zvukovou signalizací. Není se čemu divit, dekódovací bajt není možné sestavit.

 

Nyní se tedy dostáváme k podstatě tohoto článku. Víme, že utilitu MakeTZX nelze použít. Naštěstí ještě existuje již poněkud zapomenutá, stařičká, dosovská utilita Taper, která je natolik univerzální, že si poradí téměř s čímkoliv. Má to však jeden háček. Pod současnými systémy Windows Vista a Windows 7 tuto utilitu nelze spustit přímo. Musíte si stáhnout emulátor MS-DOSu – DOSBox a v něm namapovat adresář, kde je Taper uložen, např. C:\Taper. V takovém případě zadejte v DoSBoxu příkaz mount c c:\taper. Tím jste namapovali složku s programem na virtuální disk C:\, na něj se stačí jenom přepnout a utilitu spustit. Pokud vám dělá problém zadat zpětné lomítko, použijte kombinaci ALT+92. Vše zachycuje přiložený obrázek.

 

 

Utilitu TAPER máme spuštěnu. Obsahuje dva panely, takže je možné pracovat až se dvěma záznamy najednou, mezi nimi lze myší přetahovat jednotlivé bloky dat a podobně. Po stisku pravého tlačítka myši se nahoře objeví menu, položky v něm jsou uvedeny dvojmo, pro levý a pravý panel zvlášť. Vyberte tedy menu Window/Open a přes dialogové okno načtěte váš *.VOC soubor. Dejte OK. Objeví se okno, kde se dá nastavovat řada parametrů, ponechte ale výchozí nastavení (viz obrázek) a znovu potvrďte OK.

 

 

Nyní se odstartuje proces převodu. To bude chvíli trvat, tak si uvařte třeba kafe. Jestliže byl záznam na kazetě v pořádku, uvidíte na obrazovce jednotlivé datové bloky. Pokud budou všechny svítit jasnou červenou barvou, neděste se, vše je v pořádku, to je způsobeno tím, že data obsahují koncové půlbajty. Pokud ovšem bude mít některý řádek tmavě červenou barvu, znamená to chybný CRC součet, tedy fakt, že nahrávka byla špatná. V takovém případě vám nezbývá než zkusit do PC „vypískat“ druhou stranu kazety a doufat, že vše bude v pořádku.

 

 

Nyní se už blížíme k cíli. Teď je potřeba na každém červeném řádku použít dvojklik. Objeví se malé okénko, kde nejdůležitější hodnota je Last Byte Length, ta by měla být čtyři bity. Pokud tam je hodnota vyšší (5 nebo 6 bitů), nic se neděje. Stiskněte tlačítko Edit a v novém okně zaměňte Block Type z Normal Speed Data na Turbo Speed Data. Dvakrát potvrďte OK. Řádek již není červený a na jeho začátku se objevila hvězdička. Do stejné podoby musíte upravit všechny ostatní červené řádky. Poté vyvolejte menu Window/Save as a uložte výsledek vašeho snažení do souboru s příponou TZX. Pokud jste postupovali správně, svůj výtvor lehce nahrajete do emulátoru.

 

 

Někdy se stane, že Last Byte má délku jen 1 bit, takový řádek koncové dekódovací bity vůbec neobsahuje. Takže v klidu můžete ponechat Block Type na Normal Speed Data, pouze přebytečný bit zahodíte stiskem tlačítka Drop.

 

 

V příštím článku se na tuto ochranu podíváme poněkud podrobněji, ukážeme si, jak se jí zbavit a jak vytvořit čistý TAP soubor.

 

Publikováno: 19. 12. 2010 | Autor: Pavel Plíva | Vložit nový komentář...

Vložil: PaveroVloženo: 20. 08. 2014, 21:13:29
Utilitu tzx2tap v tomto případě použít nelze, právě kvůli speciálnímu loaderu, který je možné uchovat pouze ve formátu TZX. Nicméně pokud jde o tituly od Ultrasoftu, cracknuté TAP verze všech jeho programů a her najdeš v jiném článku zde na webu.
Vložil: TrelixVloženo: 20. 08. 2014, 08:01:48
Je možno na takto udělaný TZX použít převodník 'tzx2tap' ?
Vložil: PaveroVloženo: 11. 07. 2012, 22:39:27
No jo, to jsem nějak nedotáhl. Je otázka, zda si ještě vůbec vzpomenu po tak dlouhé době na všechny detaily :).
Vložil: JANOMJVloženo: 11. 07. 2012, 21:25:28
Super článok. Bolo by dobre uverejniť aj jeho pokračovanie.

 

 
 
Poslat e-mail autorovi stránek ... pavero(a)post.czNahoru ...
  Speccy.cz
Valid HTML 4.01 Transitional TOPlist